Lidovky.cz

Přichází Toy Story 3. Tyran hraček se jmenuje Mazel

Kultura

  11:54
První Příběh hraček způsobil před patnácti lety revoluci ve filmové animaci. Toy Story 3: Příběh hraček je "jen" velmi povedeným snímkem animačního studia Pixar.

Toy Story 3 foto: Reuters

Studio Pixar existuje už od roku 1979, ale celovečerní filmy v něm vznikají až od poloviny 90. let. Hned první z nich – Toy Story: Příběh hraček – byl trefou do černého. V Pixaru mají pro kovboje Woodyho, kosmonauta Buzze Rakeťáka a další hračky z pokoje malého Andyho zřejmě slabost: jsou totiž zatím jedinými "pixarovskými" postavičkami, které se dočkaly pokračování svých eskapád. Teď se vrací už ve třetím dílu.

Toy Story 3: Příběh hraček

USA 2010 Režie: Lee Unkrich

Ironií osudu má Toy Story 3 styčné body s nedávným Svěrákovým filmem Kuky se vrací: i tady se vyhazují hračky, ocitají se na skládce a snaží se vrátit ke svému majiteli, i tady je plyšový medvěd barvy blízké červené, byť v úplně opačné pozici

Od toho minulého uběhlo víc než deset let – a jen o něco méně času uplynulo i v Andyho světě. Chlapec vyrostl, se starými hračkami už si dávno nehraje a chystá se odejít na vysokou. Pro Woodyho a spol. to znamená velkou hrozbu: v lepším případě se ocitnou v krabici na půdě, v horším v popelnici.

Nakonec doputují do školky. Loajalita k majiteli Woodyho přivede k útěku, ostatní hračky ale mají pocit, že se ocitly v ráji, kde opět budou v dětských rukou každý den. Realita je opačná: školka je nefalšovaný lágr, ovládaný démonickým medvídkem Mazlem. Jako už tolikrát před tím musí kovboj opět vyrazit na záchrannou misi.

Třetí Příběh hraček má oproti některým "pixarovkám", zejména VALL-Imu, zásadní výhodu: scénář. Od razantního intra až do logického finále se děj ani na chvíli nezadrhne a jedna originální a vtipná epizoda střídá druhou. Jak je u Pixaru zvykem, už tak nabitý scénář stíhá ještě průběžně odkazovat na klasická díla kinematografie, zejména na vězeňská a útěková dramata. Postavy Mazla a jeho polodementního kápa v podobě obrovského mimina jsou potom nebývale temné a děsivé – stejně jako některé ze scén, zejména drama v popelářském voze (odkazy na Peckinpahův Útěk) či napínavá honička na běžícím pásu (Chaplinova Moderní doba).

Temnota však nijak nepřehluší gagy a dílčí vtipné nápady. Spoleh je zejména na výstupy s Barbie, patřící Andyho sestře, a Kenem, na něhož narazí ve školce. I když to tak zpočátku nevypadá, panenka je emancipované děvče s feministickou rétorikou, která má srdce na správném místě, a když je potřeba, dokáže zženštilého Kena řádně zpacifikovat. Scéna, v níž ho báječně rafinovaným způsobem mučí, rozesměje publikum všech věků. Divácky vděčné jsou i momenty, kde je Buzz Rakeťák přepnutý na španělštinu a dvoří se drsné holce z divokého západu Jessie.

Premiéra filmu Toy Story v USA

Kukyho vzdálení bratranci Ironií osudu má Toy Story 3 styčné body s nedávným Svěrákovým filmem Kuky se vrací: i tady se vyhazují hračky, ocitají se na skládce a snaží se vrátit k majiteli, i tady je plyšový medvěd barvy blízké červené, byť v úplně opačné pozici. Zpracováním si ale oba filmy samozřejmě nemohou být vzdálenější. Jak je u Pixaru zvykem, i třetí Příběh hraček je na samé špici současné digitální animace. Aniž by to bylo pro příběh nějak zvlášť přínosné, propadli pixarovští současnému hollywoodskému trendu a použili třetí rozměr. Oproti jiným filmům (například nový Souboj titánů) tu ale 3D aspoň neruší. Smysl dostává ve velkoformátovém pražském kině IMAX, kde se Toy Story 3 rovněž promítá. Jako předfilm běží skvělý krátký snímek Den & Noc, založený na originálním nápadu, který by bez třetího rozměru naopak fungoval daleko hůř.

Zde by text mohl končit, protože Pixar má nadšené fanoušky, kteří jeho produkci věrně sledují a k cestě do kina jim stačí maximálně ujištění, že je všechno při starém dobrém. Ty, kdo z "pixarovek" až tak nekriticky nadšení nebývají, možná potěší, že třetí Příběh hraček většinu titulů studia z minulé dekády v řadě ohledů předčí. Není infantilní, sentimentální a lacině ekologizující jako VALL-I. Netrpí aseptickou uhlazeností jako Úžasňákovi. Nestaví na šablonovitých postavách a průhledném mentorství jako Auta. A neohání se "životními pravdami" jako Ratatouille.

Premiéra filmu Toy Story v USA

V Toy Story 3 poselství – to slovo v takovém kontextu zní až nabubřele – vyvstává z plátna přirozeně a nenásilně. Pixar nám tentokrát prostřednictvím čtveřice scenáristů včetně režiséra Leeho Unkricha říká, že máme držet pohromadě a pomáhat si. A taky že každý někdy musí vyrůst. Ano, nic objevného. Ale kouká se na to skvěle.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.