A hosté páteční zahajovací recepce v Grandhotelu Pupp se tísnili u jedné z obrazovek, na níž zrovna běžel čtvrtfinálový zápas mistrovství světa v Jihoafrické republice. Evidentně překáželi těm, kteří ve frontě trpělivě čekali na to, až jim kuchař ukrojí šťavnatý řízek z obrovské hovězí kýty.
I tu upéct je umění, tvrdil muž v bílé čepici. Vždyť "kousek" o váze několika desítek kilogramů pobyl podle něj v troubě při teplotě mezi 80 až 90 stupni celých osmnáct hodin.
Rozmanité a vynalézavé byly módní kreace, které pro zahajovací večer festivalu, jemuž předcházela cesta po červeném koberci, zvolila krásnější polovina lidstva. Například manželka Jiřího Bartošky přišla v červených dlouhých šatech a s kobercem vysloveně ladila.
Umělecká ředitelka festivalu Eva Zaoralová oblékla klasickou černou róbu a loňská držitelka Křišťálového glóbu Martha Issová doslova přitančila v bíločerné nabírané kreaci. Končila nad kolínky a svou křehkostí připomínala šlehačkový dort.
Herečka Eliška Balzerová nezastírala únavu; přijela přímo z natáčení Brabcova muzikálu V peřinách a v sále usedla v elegantních žlutoolivových šatech s efektními nárameníky.
Aňa Geislerová volila dlouhé hnědé šaty se splývavými volánky. "Dlouhé černé" oblékla Thelma Schoonmakerová, dvorní střihačka filmů Martina Scorseseho a držitelka tří Oscarů.
Ve Varech představí zásadní filmy britské tvůrčí dvojice Powell-Pressburger. První z nich, který zemřel před dvaceti lety, byl jejím manželem. Na festivalu Schoonmakerová uvede restaurovanou verzi jeho snímku Červené střevíčky z roku 1948.
Moderátor zahajovacího večera Marek Eben opět pobavil účastníky slavnostního ceremoniálu, když nenápadně připomněl, jak dlouho už se na něm podílí. Když tu stál poprvé, byl Jiří Bartoška o pět let mladší, než je teď on - a to mu už prý tehdy připadal poměrně starý.
"Přesto jsme vděčni za to, že se tu můžeme každý rok sejít a potkat tu staré přátele, přestože už ne všechny z nich poznáme, že se můžeme jít podívat na filmy, přestože jim méně a méně rozumíme, a že se můžeme zúčastnit večerních party, přestože na nich dříve a dříve usínáme," řekl Eben.
Hotel Thermal dostal nové výtahy. Ubytovaní hosté se tak konečně zbavili jejich nadvlády, kdy jednotlivé zdviže takřka bezcílně bloudily třináctipatrovou budovou. Ubyla také každodenní nutná pantomima těch, které převážely. Museli totiž často komicky mávat rukama a vykopávat nohy, aby nereagující fotobuňku přinutily dveře zavřít. To se navíc stávalo prakticky pokaždé v momentě, když někdo nastupoval, a byl jejich oběma křídly potupně přiskřípnut.