Lidovky.cz

(K)lamač srdcí: letošní perla v žánru romantických komedií

Kultura

  20:45
Málokterý filmový žánr je tak zaplevelený kýčem a klišé jako romantická komedie. Jednou za rok se ale i v něm objeví perla. Čím byl loni Návrh, tím je letos (K)lamač srdcí.

(K)lamač srdcí foto: Reprofoto

Žánr romantické komedie vypadá jednodušeji, než jak to s ním ve skutečnosti je. Většina příslušných filmů sází nepokrytě na první ingredienci rovnice a končí v močálu červené knihovny s několika bahenními pukanci v podobě prvoplánových vtipů. To je lenost. Dobře vybalancovat romantiku s humorem je jinak velmi náročný úkol, který se na plátně řeší už desítky let – minimálně od zlaté éry takzvaných screwball komedií z Hollywoodu 30. let, pokud pomineme inspirace sahající až k Aristofanovi.

(K)lamač srdcí

Francie 2010
Režie: Pascal Chaumeil
Hrají: Romain Duris, Vanessa Paradis, Andrew Lincoln, Francois Damiens, Julie Ferrier a další

Klíčovým slovem pro (K)lamače srdcí, celovečerní debut televizního a reklamního režiséra Pascala Chaumeila, je absurdita. Její pečlivé dávkování zaručuje, že příběh o profesionálním svůdníkovi zůstane balancovat na hřebenu mezi neuvěřitelností a sladkobolností. Přinejmenším do finále.

(K)lamačem srdcí je hezoun Alex, který provozuje vskutku ojedinělou službu: na objednávku umí rozbíjet vztahy. Jeho agenturu dále doplňují jeho sestra a její manžel, kteří jsou vždy připraveni vzít na sebe jakýkoliv převlek či profesi.

Film začíná hrou na nejlepší strunu: přehlídkou Alexových výkonů, během kterých výřečný chlapík vysvětlí svěřeným dámám, že jejich současné vztahy nestojí za nic a že si zaslouží víc. Kombinace herectví Romaina Durise v titulní roli cynického rutinéra a záměrně melodramatických situací, ve kterých si vydělává na chleba, nemá chybu.

Když rozjezd diváka dostatečně namlsá, vyraší zápletka. Bohatý tatík není spokojený s partnerem své dcery Juliette, která se má za pár dní vdávat, a je ochotný za zmaření sňatku štědře zaplatit. Jenže Alex po rekognoskaci terénu zjistí, že Juliette a Jonathan jsou ideální pár – a takové on ze zásady nerozbíjí. Zásady jdou nicméně stranou ve chvíli, kdy najatý zabiják začne Alexe tlačit ke splacení dluhů pod pohrůžkou, že mu rozmlátí jeho hlavní pracovní nástroj – krásnou tvářičku...

Film se nepokouší o inovace: stojí oběma nohama ve francouzských romantických komediích 60. a 70. let. Ano, Alex se do Juliette zamiluje, ale to není nic překvapivého, nýbrž žánrová nutnost. Nejde tu o to, co se stane, ale jak to proběhne.

Alex je hrdinou podobně absurdního střihu jako James Bond: stejně jako agent 007 zvládá extrémní fyzické eskapády i šarmantní konverzaci, dokáže být na několika místech téměř zároveň, a ještě se stíhá převlékat z jednoho kostýmu do druhého. Ještě pružnější je jeho podpůrný tým: jistě, v realitě by Alexovi kolegové nezvládli proniknout do zázemí luxusního hotelu, odvádět tam devatero profesí, a ještě na romantickou vyjížďku Alexe s Juliette posílat éterem její oblíbené slaďáky – ale na realitu si tu naštěstí nikdo nehraje, tohle je rozkošnicky přiznaná romantika šmrncnutá starosvětskou groteskou.

(K)lamač srdcí

Ke kouzlu filmu přispívá prostředí Monaka, kde se většina děje odehrává, a takzvaná chemie mezi ústředními představiteli. To, že Romain Duris bude se svým projevem věčného rošťáka pro roli Alexe dokonalý, se dalo čekat; větší překvapení představuje Vanessa Paradis coby Juliette. Životní partnerka Johnnyho Deppa se na plátně moc často neobjevuje, ale tahle postava jako by jí byla psaná přímo na tělo. Zpočátku odtažitá dáma postupně roztaje v malou holčičku a ta mezera mezi řezáky je prostě sexy.

Od dokonalosti dělí (K)lamače srdcí jen pár schůdků. Nejde o to, že Chaumeilův snímek trochu příliš připomíná film Hitch: Lék pro moderního muže. Větší problém představuje finále. Žánrová pravidla si diktují svoje, ale (K)lamač srdcí kvůli jejich dodržování pustí k vodě právě ty zmiňované rysy, kvůli kterým byl po většinu své stopáže tak neodolatelný: hravý cynismus a smysl pro absurdno. Pokud si z filmu chcete uchovat ten nejlepší dojem, doporučuje se odejít z kina pět minut před koncem.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.