Lidovky.cz

Román pro muže ze sebe dělá komedii a tím si jen škodí

Kultura

  7:00
Román pro muže, další z filmových adaptací knih Michala Viewegha, mohl být nečekaně solidním dramatem. Jeho největšími chybami jsou rozkolísanost a to, že ze sebe k vlastní škodě dělá komedii. Román pro muže nevzbuzoval nejnadějnější očekávání: ač za ním stojí jiný režisér, jeden si nemohl nevzpomenout na několik let starý Renčův Román pro ženy, který v řadě filmových adaptací knih Michala Viewegha patří k těm nejděsivějším.

Poslední radosti. Na smrt nemocný Bruno (Miroslav Vladyka) dostane od bratra (Miroslav Donutil) darem zájezd do Tater. foto: Bontonfilm

Román pro ženy, který byl pokusem o křížence tuzemské představy Sexu ve městě s českou řachandou, zároveň vzbuzoval představu, že i Román pro muže bude mít komediální ladění. Režisér Tomáš Bařina, který celovečerně debutoval filmem Bobule, mimochodem právě komedií, se o ně ve své novince občas skutečně pokouší, mnohdy je to však snaha kontraproduktivní.

Pokud by výchozí nastavení příběhu skutečně mělo směřovat k veselohře, šlo by o humor dost černý. Sourozenci Cyril, Bruno a Aneta v dětství přišli o rodiče, jež nejstarší Cyril začal suplovat. Do života mluví mladším sourozencům i čtvrt století poté. Když Bruno zjistí, že trpí nevyléčitelnou smrtelnou chorobou, bratr pro všechny uspořádá lyžařský výlet v luxusním hotelu v Tatrách. A přestože je Bruno ženatý, bohatý sourozenec mu na celý pobyt dopřeje služby jeho oblíbené striptérky Tali z videochatu.

Už jen kvůli Vandě Hybnerové
Román pro muže je filmem po mnoha stránkách nevyrovnaným a rozbitým. Snad nejvíc se to týká rolí a příslušných hereckých výkonů. Fantastická je Vanda Hybnerová coby Aneta: kdyby kvůli ničemu jinému, tak kvůli ní se Bařinův film vyplatí vidět. V roli životem orvané čtyřicátnice, která má smůlu na chlapy a zoufale se drží posledních zbytků ideálů, Hybnerová přesně dávkuje svůj pohříchu málo využívaný komediální talent. Pokud ji po téhle roli filmoví režiséři nezačnou víc využívat, bude to z jejich strany trestuhodné mrhání prvotřídním materiálem.

Cyrila hraje Miroslav Donutil jako bezskrupulózní lidské prase, které neumí myslet jinak než pragmaticky a okolím manipuluje metodou cukru a biče. Přestože herec mívá tendenci krást si plátno pro sebe, Bařinovi se ho daří krotit a Donutil ostatní zastiňuje právě jen tak, jak role Cyrila vyžaduje.

Překvapivě vícevrstvá je Tali: pod maskou prostinké holčiny se srdcem na dlani se skrývá žena, která přesně ví, co chce a jak to dostane. Táňa Pauhofová dokáže tyhle roviny zahrát spojitě a uvěřitelně. Zato Miroslav Vladyka má coby Bruno v popisu práce jen vypadat jako hodný trouba. A postava Talina přítele/pasáka je v podání přehrávajícího Jana Budaře trapná a zbytečná, protože má sloužit jen jako zdroj rádobygagů.

Poslední radosti. Na smrt nemocný Bruno (Miroslav Vladyka) dostane od bratra darem zájezd do Tater ve společnosti své oblíbené striptérky Tali (Táňa Pauhofová).

Sem tam perla
Nevyrovnanost rolí pochopitelně souvisí s rozkolísaností scénáře, který napsal stejně jako knižní předlohu Michal Viewegh. Po expozici, tedy po příjezdu do Tater, se film zastaví a začne se točit na místě prostřednictvím chtěně vtipných, často ulepeně lascivních výstupů. Sem tam se ale najde perla – například scéna hysterického záchvatu podváděné Anety. Na druhou stranu jsou však celé dějové linie (ano, eskapády Budařova charakteru a jeho kumpána) úplně mimo. Až v závěru film zase chytne dech a vyprovodí diváka s nečekaně hořkou pachutí deziluze na patře.



Vedle Hybnerové kvality snímku spočívají v detailech, rozesetých

Román pro muže

ČR 2010
Režie: Tomáš Bařina Hrají: Miroslav Donutil, Miroslav Vladyka, Vanda Hybnerová, Táňa Pauhofová, Jan Budař a další

náhodně po půldruhahodinové stopáži. Román pro muže není komedie, ale občas je vtipný. Tvůrci měli šťastnou ruku pro lokace, což se netýká jen tatranských vrcholů, nýbrž i krásných českých okresek v první části. Dobře vystižené jsou reálie, počínaje kratičkým retrosegmentem ze 70. let a konče nenápadnými, leč zábavnými drobnostmi Taliny garderoby typu věčně cinkajících náramků.

V případě Románu pro muže byly zkrátka připraveny podmínky pro to, aby v nich vznikl film zábavný a zároveň (nijak náročně) reflektující určité rysy dnešní reality. Aspoň takový záměr z něj divák vyčte. To, že se forma, do níž měl být snímek odlit, povedla líp než zamýšlený obsah, je problém zejména dramaturgie – a na její absenci se dá bohužel nadávat u velkého množství dnešních českých filmů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.