Lidovky.cz

Krumlov nemá právo mluvit do sporu o epopej, tvrdí Muchova znalkyně

Kultura

  10:07
PRAHA - Moravský Krumlov nemá do sporu o epopej co mluvit, na obrazy nemá žádné právo. Tvrdí to historička umění a znalkyně díla Alfonse Muchy Jana Orlíková. Z právních dokladů, které Praha má, je podle Orlíkové jasné, že obrazy patří Praze, a Krumlov by to měl respektovat.

Obří malířská plátna Alfonse Muchy tvořící proslulou Slovanskou epopej naposledy obdivují návštěvníci zámku v Moravském Krumlově foto: ČTK

Kunsthistoričce také vadí, že se nyní k epopeji vyjadřují lidé, kteří o ní nic nevědí.

Pouze půjčka
Podle Orlíkové měl Moravský Krumlov epopej vždy pouze půjčenou, zápůjční smlouva se pravidelně obnovovala. Letos v létě ji Praha už neprodloužila.

"Nikdy to Krumlovu nemělo zůstat. Právně vzato do toho nemá vůbec co mluvit. Může jen počkat, až si Praha obrazy odveze, a nechat si podepsat, že je vrátil v pořádku," řekla Orlíková.

Úřad v Moravském Krumlově už dvakrát zakázal manipulaci s epopejí. Své rozhodnutí zdůvodňuje tím, že reaguje na žádost vnuka Alfonse Muchy Johna.

Orlíková ale připomíná, že radnice v této věci zastává názor pouze části rodiny. Johnova nevlastní sestra Jarmila Mucha Plocková totiž podporuje snahu obrazy přesunout a vystavit v Praze.

Právo nemají ani Muchovi potomci
Kunsthistorička, která se dílem Alfonse Muchy zabývá od 70. let minulého století, se domnívá, že na epopej nemají právo ani Muchovi potomci. Vnuci malíře John Mucha a Jarmila Mucha Plocková se podle Orlíkové mohli k záležitosti vyjadřovat pouze jako majitelé autorských práv. Protože ale loni uplynulo 70 let od smrti malíře, jsou podle současného autorského zákona autorská práva k Muchovým dílům volná.

"Obrazy Praze nedaroval Mucha, ale mecenáš Charles Crane," zdůrazňuje Orlíková. V dostupných dokumentech navíc podle ní není uvedeno, do kdy by měla Praha splnit přání autora a postavit pro epopej nový pavilon. O argument, že Praha zatím pro epopej žádnou galerii nepostavila, se opírá John Mucha, který tvrdí, že Praha proto nemá na obrazy nárok. Podle Orlíkové ale Praha od 30. let minulého století vypsala několik soutěží a výzev na nový pavilon, žádný ale nebyl realizován.

I kdyby se konal soud o vlastnictví, musel by podle kunsthistoričky rozhodnout, že obrazy patří Praze a mohou se do hlavního města vrátit.

K problematice se vyjadřují lidé, kteří o ní prý nic nevědí
Ve věci Slovanské epopeje se v současnosti angažují tři členové Muchovy rodiny. Manželka Jiřího Muchy (syna malíře Alfonse) Geraldina, její syn John a nemanželská dcera Jiřího Jarmila. Podle některých informací ale není John pokrevním synem, využívá toho, že se Geraldina s Jiřím nikdy nerozvedli, i když spolu nežili.

Orlíkové vadí, že se k problematice epopeje nyní vyjadřují lidé, kteří o ní nic nevědí. "Kdybyste se zeptali těch, kteří mají potřebu se k tomu vyjádřit, tak 90 procent z nich nevyjmenuje ani čtyři náměty obrazů Slovanské epopeje," řekla historička umění. Podle ní se na epopeji snaží mnozí politici před volbami zviditelnit.

Orlíková se domnívá, že se role Moravského Krumlova v "záchraně" epopeje po druhé světové válce mnohdy zveličuje. "Krumlov pro epopej neudělal vůbec nic, jen ji v polozříceném zámku poskytl azyl. Ještě když mu zámek patřil, nebyl schopen jej opravit," uvedla kunsthistorička. Moravskokrumlovský zámek původně patřil městu. To jej po roce 1989 prodalo společnosti, která ale zkrachovala. Zámek se stal bankovní zástavou. Od bank jej pak koupil současný vlastník, společnost Incheba. Ta se chce chátrajícího objektu nyní zbavit.

Kunsthistorička věří, že se epopej nakonec podaří do Prahy přestěhovat.

Podle ní by mohla být pražská výstava "kasaštyk" a výdělek by mohl Praze pomoci s financováním stavby nového pavilonu. Ten by podle Orlíkové měl stát na pražském Vítkově.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.