Tragédie tvůrce, jenž ve snaze popřít a pokořit smrt ji sešle na své nejbližší. A tragédie jeho výtvoru – toho zoufalého a nešťastného monstra, které jde světem poháněno touhou vyříkat si to se svým stvořitelem, najít odpověď, smysl, nevědomo si, že ta odpověď bude strašná a nenaplňující.
Uznávaný maďarský režisér Kornel Mundruczó (např. Delta) ve filmu Projekt Frankenstein ten příběh jaksi zcivilňuje a přenáší do současné Budapešti. Jeho verze Victora Frankensteina není "šílený vědec", ale divadelní a filmový režisér, monstrum – obyčejný kluk, který byl "vyroben" tím nejběžnějším možným způsobem.
O filmuProjekt Frankenstein (Maďarsko/Německo/ Rakousko, 2010) |
Tématem zůstává odpovědnost, nikoliv však odpovědnost vědce za překročení hranice, jež by překračována být neměla, ale odpovědnost otce za hříchy mládí, za díru v srdci nechtěného potomka a neštěstí, jež může zapříčinit.
Na papíře takový koncept může působit docela zajímavě a Mundruczó a jeho kameraman Matyás Erdély ho naplňují s vysokou obrazovou kulturou. Film Projekt Frankenstein se ale přesto nestane ničím víc než zajímavě ilustrovaným konceptem, jeho postavy – především to platí pro monstrózního Chlapce (Rudolf Frecska) – mají dovoleno jen letargicky ilustrovat tezi, která se rychle stane zřejmou a již se autorům nedaří nějak oživit, zatížit hlubším prožitkem.
Výjimkou v tomto ohledu je úvod filmu. Ve scéně konkurzu se Mundruczóovi (jako režisérovi i jako představiteli hlavní role) podařilo účinně zachytit "frankensteinovskou" dimenzi profese režiséra, který podobně jako vědec v knize Shelleyové vytváří z částí skutečných lidí, z jejich těl a citů, nějakou novou bytost a počíná si při tom docela bezcitně. V pozdějších pasážích se ale snímek prakticky zastaví, aby se přes sérii vynalézavě nasnímaných scén dovlekl k alpskému finále, v němž jako berli použije obligátní bouračku ex machina.
Tomu předchází množství hezkých dlouhých záběrů, v nichž se jakési smutné mátohy plouží velmi fotogenicky zpustlým budapešťským činžákem. Hovoří se maďarsky, občas někdo někoho zabije, občas sněží a krvavé stopy pak vypadají velmi stylově. Spíš uspávající než hypnotické.