Lidovky.cz

Berlinale je pro mě satisfakcí, říká režisér ojedinělého českého filmu

Kultura

  22:14
BERLÍN - Jako poslední z českých zástupců měl na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale premiéru film Osmdesát dopisů režiséra Václava Kadrnky. Ten považuje uvedení své celovečerní prvotiny na jednom z trojice z nejprestižnějších festivalů v Evropě za obrovské zadostiučinění. Autobiografický film si totiž musel financovat ze svého.

Václav Kadrnka foto: ČTK

"Byl jsem nucen si to produkovat sám, protože to byla jediná cesta, jak to udělat, protože české filmové prostředí by to zahodilo. A já jsem jim samozřejmě chtěl ukázat, že se mýlí," řekl Kadrnka před prvním promítáním v berlínském kině Cinestar, které pro Osmdesát dopisů bylo zároveň premiérou světovou, protože diváci v Česku by je prvně měli vidět až na jaře.

Jeden den života své matky
Sedmatřicetiletý absolvent zlínské filmové školy a FAMU v něm líčí jeden den ze života své matky, která se na konci 80. let snažila dostat sebe a syna z komunistického Československa za manželem do Velké Británie. Musela kvůli tomu oběhat množství úřadů a získat bezpočet povolení a razítek. Svému muži vše sdělovala prostřednictvím dopisů. Než československé úřady svolily s jejich vycestování, napsala jich, jak název napovídá, celkem 80.

Ačkoli se Kadrnkův debut odehrává před více než 20 lety, je podle jeho tvůrce pořád aktuální. "Byrokracie je tady stále, stále o nás rozhodují jiní lidé," vysvětlil. Hlavním tématem jeho snímku je ale podle něj láska k rodičům a k chybějícímu otci.

"Já jsem chtěl udělat film, který vychází z osobní zkušenosti, a ty obrazy, které tam jsou, jsou obrazy z mé paměti," přiblížil zlínský rodák svůj vztah ke zpracované látce. "Sice se třeba ty věci nestaly v jednom dni, ale staly se během toho roku. Není tam vyloženě věc, která by byla vymyšlená," tvrdí Kadrnka, jenž má na svém kontě několik krátkých filmů.

Herci neherci
Do svého celovečerního debutu obsadil neherce, neboť chtěl dosáhnout přirozenosti, která je podle něj s profesionálními herci obtížná. Aby umocnil jejich spontánnost, nedával jim dopředu ani číst scénář. Co budou točit, se tak dozvídali vždy až ráno "na place".

Režiséra v chlapeckém věku ve snímku ztvárnil Martin Pavluš, jeho matku hudebnice Zuzana Lapčíková. Tu Kadrnka viděl na koncertě. "Připomínala mi maminku v tom, jak odhodlaně hrála na cimbál. Zároveň se mi líbil její hlas, který mi připomínal hlas maminky," zdůvodnil výběr hlavní ženské představitelky.

Vybrali si ho v Karlových Varech
Na Berlinale, kde byl stejně jako dokument Nesvatbov a rodinné drama Dům zařazen do nesoutěžní sekce Forum, se Kadrnkův film prý dostal překvapivě lehce. Na festivalu v Karlových Varech se ukázka z něj zalíbila pořadatelům berlínské přehlídky a poslali mu pozvánku do oficiálního programu. "Nějak se to prostě dělo, ... já jsem vůbec nemusel lobovat, ani nikoho otravovat a nějak se to prostě stalo," popsal režisér svou cestu na Berlinale, kde bude Osmdesát dopisů vedle přízně nestatutárních porot usilovat i o cenu pro nejlepší hraný debut.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.