Lidovky.cz

Divadlo Na zábradlí uvedlo klasiku. Orestés se vrací do dětství

Kultura

  20:50
PRAHA - Novinkou pražského Divadla Na zábradlí je inscenace Orestek, kterou režisér Jan Frič připravil ve spolupráci s celým souborem této scény. Podle něj je variací na antické téma, konkrétně legendární Oresteiu, v níž je hlavní zápletkou msta. Jako autoři inscenace jsou v programu zapsáni Eurípidés a kolektiv.

Orestek - M. Mejzlík foto: www.nazabradli.cz, Patrik Borecký

Historicky se do jeho více než padesátiletých dějin zapíše jakou dvoustá premiéra v pořadí. Tentokrát ovšem v originálním Fričově zpracování, který s touto scénou spolupracoval například na úspěšné inscenaci Tartuffe Games.

Sourozenci Orestés a Elektra zabijí matku, protože ta zabila jejich otce. Za svůj čin mají být popraveni. Řetězec násilí by měl být zastaven, ale neuvážený čin nejde vzít zpět, příčina plodí následek. V antické dramatice nakonec Oresta vysvobodí z muk svědomí jeden z bohů. V Divadle Na zábradlí Orestés dospěje do světa, ve kterém zůstává sám pod prázdným nebem bez bohů.

Orestek  - N. Drabiščáková, G. Pyšná, L. Hampl, K. Maděričová

Malý Orestek
V této úpravě se Orestés vrací do svého dětství, kdy byl Orestkem. A jako správný desperát má jedinou touhu - když zemřít, tak aspoň s pořádným ohlasem a slávou. Inscenace se zaobírá otázkou výchovy, tím, jak dítě a dospívající člověk přebírá vlivy svého okolí a stává se jeho zrcadlem.

Orestek  - I. Lupták, L. Hampl, N. Řehořová, G. Pyšná, M. Mejzlík

V antickém kontextu pojímá morálku společnosti, jež se skládá převážně z občanů, a sice dětí, které chtějí v tomto stadiu vývoje zůstat - nechtějí o sobě totiž rozhodovat. Ve svém světě si představují otce coby hrdinu a chtějí být stejný jako on. Schopny jsou jen pomsty.

V rolích ústřední dvojice se objevily posily této scény Ivan Lupták a Natálie Řehořová. V netradiční dvojroli Heleny a Aigista se představil Ladislav Hampl. Stejně tak Miloslav Mejzlík v dvojroli Agamemnona a Menelaa. Dále hrály Gabriela Pyšná, Kristina Maděričová a Natália Drabiščáková.

Orestek  - I. Lupták, N. Řehořová, N. Drabiščáková, G. Pyšná

Režisér Frič chtěl Oresta uvést již několik let
Režisér Frič v programu k inscenaci připomíná, že v antickém divadle je počátek toho současného evropského. Líbí se mu, že tehdy se s tím autoři nepárali a nastolili základní problém rozporu jedince a světa. "Až později se na to začaly nabalovat nánosy psychologií a motivací - vrcholem jsou pak stovky současných moderních her o frustracích sekretářek a jejich manažerů," uvedl.

Eurípidova Oresta se prý snažil uvést řadu let. Hra, pod jejíž inscenaci se podepsal, se však podle něj antických principů úplně nedrží. Projevilo se to prý i způsobem zkoušení, kdy před premiérou nebylo ani jedno slovo v textu definitivní. Název zvolil jako zdrobnělinu jména hlavního hrdiny, který je vlastně Orestíčkem, Orýnkem, Orenečíčkem a - Orestkem.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.