Lidovky.cz

Smrt fotografie nadvakrát a doslova

Kultura

  15:17
PRAHA - Fotografie je mrtva! sluší se zvolat. Netuším, proč se nikde mladí pod tímto manifestem ještě nešikují. Dvě výstavy probíhající nyní v Praze tuto banální pravdu dosvědčují, byť každá jiným způsobem.

Now and Wow v galerii Langhans foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Od doby, kdy fotoaparát najdete v každém mobilu a svět je zavalen snapshoty čtyř miliard fotografů, je výkřik o konci fotografie víc než drásavě pravdivý. Jak se s ním vyrovnávají české galerie zaměřené na fotografii? Pražská Galerie Leica s mohutným píár se jako dravá řeka dere do veřejného prostoru. Probíhající výstava má název cityLAB a vybírá část z rozsáhlého městského projektu fotografa Jiřího Turka.

V prostorách kavárny Leica je to již několikátá výstava za sebou, která vědomě balancuje na okraji reklamní, divácky vděčné fotografie s lechtivými přesahy do umění. Tak aby divák, listující katalogem Elle, je byl schopen unést.

Blogeři útočí

Jiří Turek má pověst fotografické celebrity proslavené reklamní tvorbou a jeho projekt cityLAB, kvůli kterému sjezdil světové metropole, nese příslib divácké atraktivnosti. A tento divák je i spokojen. CityLAB se předvádí jako ona "navoněná zdechlina", abychom parafrázovali příměr o reklamě.

Turkovy fotografie jsou obyčejné městské záběry bez jakékoli dokumentární nebo reportážní hodnoty. Takové, jakých si každý druhý turista přiveze plnou kartu. S tím rozdílem, že jim Jiří Turek dodal tvář "uměleckým rozmazáním" a "vymácháním" ve photoshopové lázni. Pro obdivovatele konfekční fotografie to stačí a má pocit, že dostal svoji dávku umění.

Síla snapshotů

Jiří Turek: cityLAB
Leica Gallery Prague
Školská 28, Praha
Do 12. 6. 2011

Now and Wow
Langhans galerie
Vodičkova 37, Praha
Do 9. 7. 2011

Výstava Now and Wow, pečlivě vystavěná švýcarským kurátorem Walterem Kellerem, kterou naleznete rovněž v Praze v galerii Langhans, tuto snapshotovou kulturu naopak chápe jako samotnou podstatu moderního vnímání fotografie.

Momentka je tu východiskem, zdrojem i koncem náhledu na fotografii. Kurátor rezignuje na klasický pohled na fotografii jako samostatného nositele umění, ideje nebo kompozice. Fotografie módy, se kterou tento výběr pracuje, nejsou souborem fotografií dokonalých lokací, perfektních stylingů a vycizelovaných póz. Jsou to populární pouliční výstřely módních blogů, je to způsob zachycení stylu a chování komunity, je to živelnost a nespoutanost.

Fotografie vytvářená kýmkoli a čímkoli kdesi v metru na nástupišti, jejímž jediným účelem je přenést pocit módy. Není tu řemeslo, hranice mezi profesionalitou a zábavou neexistují. Tomuto vodopádu fotografií a jejich nespoutané energii je přizpůsoben i způsob instalace. Místo adjustovaných artefaktů jsou fotografie prezentovány na iPadech nebo věšeny na prádelních šňůrách jako spodní prádlo.

Nečekaný konec Langhansu

Je to chaos, stejně jako je chaos komunitní síť, kterou se podobné fotografie šíří. V těch pár místnostech je dokonale ukryt obraz zmatku, nesoustředěnosti a zároveň kulturní líhně, ze které vzniká dnešní pocit a dnešní umění. Konec fotografie, a přesto pokračování fotografie.

A závěr? Výstava Now and Wow, přinášející moderní instalační postup, výstava osobitého kurátorského projektu, který pracuje se svébytným pohledem, je výstavou v galerii Langhans poslední. Galerie se po této výstavě uzavírá a Praha přichází o jeden z mála koutů, kde se o fotografii přemýšlelo. Galerie Leica samozřejmě pokračuje dál.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.