Lidovky.cz

Quadriennale? Chce to více koncepce

Kultura

  10:00
PRAHA - V expozicích představených v rámci Pražského Quadriennale se volný projev víc než kdy jindy prolíná s principy scénografie. V některých projektech se to daří poměrně přesvědčivě, jinde však takřka vůbec ne.

Český zástupce - scénografie Michala Pěchoučka k představení Když muži malují. foto: Meet Factory

Autoři konce letošního quadriennale si vytvořili základní tezi o prolínání volného umění a scénografických řešení a podle ní postupovali bez ohledu na určité dané zákonitosti.

Každá sebelepší výtvarná představa se musí podřídit základní funkci inscenace, která si žádá určitý způsob ztvárnění prostoru. Některé z projektů jsou skutečně inspirativní, ať už jsou spíš konceptuální nebo scénografické.

Česká scénografie - Elfriede Jelinek: Co se stalo, když Nora opustila manžela (Národní divadlo v Praze), režie Michal Dočekal, scéna Martin Chocholoušek

Většina naopak nijak zvlášť nepřekvapí, nemají žádný mimořádný nápad. Snaží se sice třeba vyjádřit národní identitu, ale často jen za pomoci vnějších efektů spojených s folklorními tradicemi.

Beze směru

Koncepce quadriennale se tentokrát posunula směrem k volnému umění nebo naopak – současné konceptuální umění se přiblížilo divadlu. Každopádně se tu prolínají výrazové prostředky, které se v obou těchto oblastech dnes užívají.

Také se ukazuje, jak v současnosti nepřevládá žádný směr, že je možné směřovat k bizarnosti a absurditě, k odlehčené hravosti nebo také k maximální tvarové redukci.

OCENĚNÍ PUTUJE DO JIŽNÍ AMERIKY

Celá výstava umístěná v několika patrech Veletržního paláce vypovídá o tom, že různé názorové proudy si nejsou na překážku, že současná scéna je ve volném umění i ve scénografii čím dál otevřenější.

Na druhé straně by Pražskému Quadriennale prospělo méně proklamací o údajných nových trendech a přístupech a více koncepčnosti, která by se opírala o skutečnou znalost terénu.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.