Tramvaj do stanice Touha je stará hra a to, kvůli čemu se její hrdinka Blanche DuBois hroutí, je z dnešního pohledu i malinko komické. Tím spíš, že jde o hru velmi americkou, zasazenou do konkrétních reálií konce 40. let minulého století – hra sama je z roku 1947 a slavný film Elii Kazana s Vivien Leighovou z roku 1951. Zkrátka i hry stárnou, a jestli se v této dá alespoň zčásti na něčem stavět, pak jsou to psychologické portréty postav, z nichž lze místy vykřesat uvěřitelné emoce.
Blanche tak nabízí studii ženy, která nezadržitelně směřuje ke zhroucení, ne-li rovnou k šílenství. Stella je zase nešťastnice, v níž se sváří láska k muži se strachem z něj, což i ji nakonec nezadržitelně žene do kouta.
Občas až melodram
V každém případě jde o dramaturgickou volbu, kterou by snad šlo obhájit výraznou divadelností či úpravou, posunem, těžko říct. Ladislav Smoček ale zvolil pojetí povýtce realistické, které se sice soustřeďuje na tradiční psychologické rozehrávání situací a vztahy mezi postavami, ale v konečném výsledku je nedokáže udržet při životě. Nemyslím také, že byl dobrý nápad hrát hru bez větších škrtů, protože délkou a nezáživnou neměnností zvoleného stylu režie spolehlivě diváky umořila, pocit, že hra snad nikdy nebude mít konec, byl k nevydržení. Zvetšelé pojetí výmluvně dotváří realisticky polopatická scénografie bez nápadu (Hans Hoffer), která otrocky naplňuje scénické požadavky autora.
A přitom v první půlce zejména díky Lucii Žáčkové inscenace nepostrádá určitou energii, která se ale postupně vytrácí, až zmizí docela. Žáčková hraje Blanche s obdivuhodnou proměnlivostí, divák má pocit, jako by přímo tančila na střepinách, v něž se rozpadl její život. Její koketérie a graciéznost kořeněná jízlivou nadřazeností má mnoho podob, zábavných i tragických, a s napětím sledujeme, kam až se odváží jít, jako by vůbec nevěděla, co jí hrozí, po jaké hraně se pohybuje. Příchylnost k alkoholu je v jejím pojetí mrazivě komická hra, provokace, která se jí brzo vymyká z rukou.
Problém ovšem je, že Žáčková celý tento těžký náklad táhne sama, jen s pomocí Stelly v podání Mariky Procházkové. Ta se stále marně snaží odstraňovat napětí a obelhává sama sebe, ale není s to zvrátit stav věcí. Ke konci první půle inscenace se společné scény Blanche a Stelly vyznačují velkou jímavostí a přinášejí i důležité emocionální uvolnění atmosféry.
Stanley se vytratil
Žel ten, o koho tu jde – Stanley, manžel Stelly, buran, hrubián násilný a přeborník v sexu a zároveň nešťastník, který má pocit, že musí chránit své hnízdo, a seká kolem sebe –, se kamsi vytratil. V programu se sice avizuje, že žádnou z postav nelze odsoudit ve prospěch sympatií pro druhou a že tu panuje rovnováha sil, ale Stanley Jana Hájka je největší zloduch inscenace. Činí z postavy pouze tupého primitiva, kterého ještě ztvárňuje s nepříjemnou naléhavostí směřující až ke křeči. Tenhle ukázkový padouch také inscenaci místy strhává až do melodramaticky černobílé polohy.
Tennessee Williams: Tramvaj do stanice TouhaPřeklad: Luba a Rudolf Pellarovi |
Ani Matěj Dadák jako Mitch příliš nezaujme, vcelku spolehlivě odehraje svou přízemnost, svou proměnu. Je uvěřitelným slabochem, ale jeho vnitřní svár příliš nezasáhne. Další dvě figury – Eunice (Lada Jelínková) a Steve (Otmar Brancuzský) – jen doplňují kolorit. V druhé části se nemilosrdně vyjeví slabiny režijního přístupu, stereotypně rozehrávané situace se čím dál více posouvají k banálnímu až televizně vyhlížejícímu realismu, zatěžkanému, nevzrušivému.
Nakonec i Lucie Žáčková umdlévá a v posledních scénách i ona předvádí svůj sebeklam jen v jedné unavené poloze. Nepíše se to lehce, ale je to stará režie, která Williamsovu hru nijak nepřiblížila současnosti, jak vidno ani důraz na psychologii není samospasitelný a živá, moderní divadelnost i dynamika tu prostě chybí. Problém je, jak již bylo řečeno, v textu, ale ne jenom v něm.