Lidovky.cz

Osamělost prvočísel: hororová lovestory

Kultura

  8:00
PRAHA - Osamělost prvočísel, filmová adaptace bestselleru fyzika Paola Giordana, udivuje nezvyklým spojením křehkosti s estetikou italských hororů. Zdánlivě jde o nesourodý koktejl, ale co je v životě děsivější než chapadla dětských traumat sahající až do dospělosti?

Alice při prvním ataku svých spolužaček foto: Aerofilms

Hlavní hrdiny - kulhající dívku Alici, jež mohla být královnou plesu, nebýt nehody na lyžích, a Mattia, génia s nesnesitelným pocitem viny za zmizení své sestry dvojčete, vykupovaným neustálým sebezraňováním - sleduje příběh od školních let. Způsob vyprávění ale nezůstává chronologický (tak jak je tomu u Giordanova románu), ale rychle přidává další dvě časové roviny - pubertu a ranou dospělost. Neustálé střihy do životů Alice a Mattia ukazují propojení jejich osudů i jejich nesnadnost.

Zatímco Alice touží být „normální“ dívkou randící s kluky, být zvaná na večírky a patřit do holčičí party, Mattiovi je začlenění mezi ostatní lidi cizí. Scény, kdy se s ním snaží spřátelit jeho spolužák Denis, stejný outsider středoškolského kolektivu, vyznívají do prázdna a oba kluci si zůstávají dál vzdálení.

Osamělost prvočísel

Itálie / Německo / Francie 2010
Režie:
Saverio Costanzo
Hudba: Mike Patton
Hrají: Alba Rohrwacherová, Luca Marinelli, Isabella Rosselliniová, Filippo Timi a další
Premiéra  20. 10.

Naopak Alici se kvůli provinilosti za dřívější šikanu (a nejspíš i touze vyzkoušet si sílu své moci) královny školy Violy dostává milosti. S výrazným mejkapem na ještě dětské tváři, v šatech příliš kopírujících chybějící křivky a poučena, jak si podmanit opačné pohlaví, sestupuje s Violou do víru narozeninového večírku.

Dusot techna, lesk zmalovaných rtů, okázalost nedávno objevených dotyků - kamera Fabia Cianchettiho společně s hudbou Mika Pattona, bývalého frontmana Faith No More, iluzi nezávazné zábavy nahlédne perspektivou prvních soubojů o moc a živočišně se probouzející sexuality. A divák brzy tuší, že se tu schyluje k něčemu „špatnému“, a skoro chystá prsty k zakrytí očí, kdyby ten lákavý pohled neunesl.

Pocit vlastní béčkovému hororu u love story vhodné na první rande překvapí. Zároveň definitivně potvrzuje způsob zobrazení, jež si Costanzo pro svůj film vybral - drama osamocení stupňované hororovými prostředky.

Prvočísla, která k sobě našla cestu - Mattia (Luca Marinelli) a Alice (Alba Rohrwacherová)

Scéna lidí ztrácejících se sobě navzájem v mlžném oparu po svatebním večírku nebo Alicina noční můra, jež jí pomůže pochopit zoufalství Mattiovy rodiny, působí až divadelně a svou stylizovaností nemusí každému vyhovovat. Pokud ale divák na tuto hru přistoupí, vytvoří mu Costanzo jasný rámec příběhu, jehož mementem je to, že ublížit si nejvíce umíme sami.

Výjimečnost Alice i Mattia přirovnávaná k prvočíslům, dělitelným jen sama sebou nebo jedničkou, není absolutní, osamocení není nevyhnutelné. A právě momentem na svatbě Violy, která možnost sblížení prvočísel zjeví, by film mohl končit. Namísto toho režisér věren literární předloze nastavil film dalšími lety utrpení k příliš doslovnému happy endu (takže zamilované páry neodejdou z kina s depresí).

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.