Lidovky.cz

Žižka a Němcová se šikmýma očima aneb Vietnamské Národní obrození

Kultura

  12:00
PRAHA - Do jaké míry přijímáme vietnamskou komunitu za součást české reality? A bylo by to jiné, kdyby měli Jan Žižka, Božena Němcová či Jan Amos Komenský šikmé oči?

Národní obrození: Němcová foto: Štěpánka Stein, Salim Issa

Výstava Národní obrození fotografů Štěpánky Stein a Salima Issy chce bořit stereotypy o národní identitě.

„Se Salimem jsme oba ve věku, kdy máme děti na základní škole, kde mají vietnamské spolužáky. Pro nás jako pro rodiče to bylo původně překvapení. Pak jsme si říkali, že zkusíme zreflektovat, kde a jak se mohou jejich a naše kultura setkat,“ říká Štěpánka Stein v rozhovoru v sobotním vydání Lidových novin.

Národní obrození: Žižka

Výstava Národní obrození je do 10. května otevřena v Ateliéru Josefa Sudka v Praze na Újezdě.

„Bylo velmi obtížné Vietnamce k focení přesvědčit. Původně jsme plánovali celý cyklus daleko rozsáhlejší, ale tohle byl jeden z důvodů, proč zatím existuje jen v této podobě. Rádi bychom v něm ale pokračovali. Uvažovali jsme o tom, inscenovat upálení vietnamského Jana Husa na hranici, cyklus rozvinout až po druhou světovou válku nebo jeho optikou zachytit tradiční české svátky, jako jsou Vánoce a Velikonoce,“ říká Stein.

Z cyklu Národní obrození
Z cyklu Národní obrození

Zátiší z cyklu Národní obrození

A co modelové na výsledné fotografie říkali? „Vietnamci mají úplně jiný pohled na vizualitu než obyvatelé Západu. Náš umělecký jazyk je pro ně obtížně pochopitelný. Čím tmavší barva, tím je pro ně v obraze obsažena větší negace. Vezměte si, jak vypadají třeba jejich kalendáře: jsou co nejsvětlejší,“ říká fotografka v rozhovoru.

Celý rozhovor nejen o výstavě Národní obrození najdete v sobotním vydání LN

Štěpánka Stein a Salim Issa

Štěpánka Stein a Salim Issa

Autorská dvojice fotografů se zaměřuje na subjektivní dokument, portrétní cykly, fotografii designu a módy.

Jejich práce najdeme v řadě časopisů a publikací, vystavují na samostatných a skupinových výstavách doma i v zahraničí.

Upozornili na sebe především řadou tematicky koncipovaných fotografických cyklů: Na dálnici stíhali a poté fotografovali sportovní vozy s jejich majiteli, pro Národní divadlo vytvořili portréty všech jeho zaměstnanců, dokumentovali matky samoživitelky žijící na okraji společnosti nebo obyvatele pražského Karlína po návratu do jejich vyplavených domovů.

Snímky Štěpánky Stein (* 1976) a Salima Issy (* 1973) jsou charakteristické dramatickým světlem, temnými stíny i prudkou iluminací detailů.

Jejich výstava Národní obrození je do 10. května otevřena v Ateliéru Josefa Sudka v Praze na Újezdě. 

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.