Filmový debut známé umělecké skupiny Rafani nazvaný 31 konců / 31 začátků se zabývá propletencem nejrůznějších vztahů, který se vine na ose mezi centrem a periferií.
Město jako pralesDůležitým prvkem filmu je samo město. "Není už zdaleka zajímavé (ani možné) pozorovat tvar města z okénka letadla, ale naopak ponořit se do něj. Stát se součástí tvaru, ovšem ztratit tak o něm přehled," uvádí doprovodný text k filmu. "Města dvacátého prvního století jako by vlastně rostla sama, není snadné řídit jejich vývoj, ovlivňovat jejich strukturu a už vůbec se nedají vymezit jejich hranice. Jsou to organismy navzájem prorostlé na první zdání spolu nesouvisejícími elementy. Jako by se skutečně začínaly podobat (pra)lesům." |
Do svého filmového traktátu, jak skupina své dílo označuje, pozvali Rafani osobnosti, které reprezentují „oficiální“ alternativní pražskou kulturu.
Výtvarníky, hudebníky, grafiky, teoretiky a aktivisty doplňuje samotné jejich působiště, město Praha jako produkt a průnik života a kultury.
Nemilosrdný střih a tma pro odvážné
Skupina Rafani rozvrátila zažité divácké stereotypy a nabízí originální pojetí celovečerního dokumentárního filmu. Každé ze zpovídaných osobností se ve filmu dostane poměrně omezeného prostoru k vyjádření rámovaného ostrými střihy, jež mnohdy nemilosrdně ukončují proslovy přímo uprostřed věty.
Je také příznačné, jak velký prostor ve filmu vyplňují zatmívačky. Ve tmě a tichu se totiž skrývají další a další otázky nikoliv odpovědi. Film 31 konců / 31 začátků je tak podle tvůrců filmem zejména pro ty diváky, kteří se (významové) tmy nebojí.
Snímek 31 konců / 31 začátků můžete zhlédnout ZDE.