Lidovky.cz

Fotograf oprášil techniku, při které šlo kdysi o život

Kultura

  14:00
PRAHA - Portréty dětí, vytvořené zapomenutou metodou daguerrotypie, vystavuje v Galerii Laboratorio v Holešovicích jejich autor Ondřej Přibyl.

Daguerrotypie Ondřeje Přibyla foto: Laboratorio

Rekonstrukci procesu daguerrotypie, která byla první fotografickou technikou, zasvětil Přibyl i své doktorandské studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Výsledek své pětileté práce poprvé ukázal na loňské výstavě v galerii VŠUP, kde tehdy představil soubor 42 daguerrotypií. V něm se nově popasoval s tradičními tématy fotografie - zátiším, krajinářstvím a portrétem. Portrétní daguerrotypii je věnována i komornější výstava v Galerii Laboratorio.

Portrétování představovalo velkou výzvu pro daguerrotypisty, ale náročné bylo i pro jejich modely. Exponování trvalo i několik desítek minut a vyžadovalo naprostou nehybnost. Fotografové si proto vypomáhali nejrůznějšími držáky hlav, rukou i nohou. Výsledná "zcepenělost" ale znesnadňuje přesné časové zařazení portrétů. Tím, že exponoval děti, Přibyl tuto nejednoznačnost ještě více zdůraznil. Téma dětí ve spojení s bezčasím typickým pro daguerrotypii vzbuzuje v divákovi pocit nejistoty a vytváří spojení, jež vzbuzuje pocit silné úzkosti. Fotografie konkrétních, ale divákovi neznámých dětí, mohou navíc evokovat i lehce nepříjemné pocity, které člověk má při nahlížení do cizího rodinného alba.

Nebezpečný proces

Daguerrotypii si v roce 1839 nechal patentovat Louis Daguerre. Zdlouhavý a životu nebezpečný proces, kdy při výrobě autorovi hrozila otrava rtuťovými parami, ale velmi záhy vytlačily jednodušší a levnější metody. Princip tvorby obrazu odlišuje proces daguerrotypie od všech ostatních běžně užívaných způsobů fotografie.

První technika, jež umožňovala získat trvalý pozitivní obraz, se svou komplikovaností blížila alchymistickým pokusům. Přibyl musel techniku oživovat na základě samostudia, v dnešní době se jí téměř nikdo nezabývá. Každá daguerrotypie existuje pouze v jediném snímku, v principu neumožňujícím multiplikaci. Výsledný obraz je velmi citlivý. Aby se uchoval, je nutné jej chránit sklem. Daguerrotypie tak paradoxně stojí na opačné straně barikády než fotografie, i když je její předchůdkyní - spíše se blíží malířskému dílu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.