Lidovky.cz

Co je zlého na incestu? Malkovich v Karlíně uspěl jako Casanova

Kultura

  23:35
PRAHA - Velký potlesk téměř zaplněného hlediště v Hudebním divadle Karlín sklidil ve středu večer americký herec John Malkovich, který ztvárnil ve zpěvohře Giacomo Variations roli pověstného milovníka žen, ale také spisovatele a diplomata.

John Malkovich na Pražském jaru v roli Casanovy foto: MAFRA - Tomáš Krist

V komorním díle na text Michaela Sturmingera se v činoherních i pěveckých vstupech představil s litevskou herečkou Ingeborgou Dapkunaitéovou v roli Elisy. Za doprovodu orchestru Vídeňské akademie pod vedením rakouského dirigenta Martina Haselböcka dále zazpívali sopranistka Sophie Klussmannová a barytonista Florian Boesch.

Hra s komediálními prvky Giacomo Variations je postavena na úryvcích Casanovy Histoire de ma vie a výňatcích z oper Wolfganga Amadea Mozarta na libreta Lorenza de Ponteho k dílům Figarova svatba, Cosi fan tutte a Don Giovanni. Děj se odehrává ná zámku v Duchcově, kde stárnoucího Casanovu navštíví spisovatelka a básnířka Elisa von der Reckeová, jejíž dopis je historicky posledním dopisem od ženy, který Casanova měsíc před svou smrtí 4. června 1798 dostal.

Malkovich hrál někdejšího bouřliváka Casanovu, který se na sklonku svého života ohlíží za svým osudem a pronásleduje ho strach z toho, že zemře, aniž by pochopil smysl svého žití. "Když hraju v divadle nebo ve filmu, je to pořád stejné. Ale tady to musím zvládnout dohromady s hudbou, která má v našem představení větší roli než já. Nemohl jsem se jí ani vyhnout, ani se snažit být výraznější, než je ona. Sladit se s hudbou a hrát jen tak, jak mi hudba umožňuje, bylo pro mě občas dost těžké," uvedl Malkovich v rozhovoru pro Magazín Dnes.

Představitel pěkných kvítek

Dílo, v němž byratonista Boesch a sopranistka Klussmannová představují druhé já hlavních hrdinů, není tradiční operou. Návštěvníci tohoto druhu umění mimo jiné nejsou příliš zvyklí, aby se v libretech řešily otázky kondomů nebo masturbace a obhajoval se incest.

Malkovich před lety v podobné roli exceloval jako představitel vikomta Valmonta ve filmu Nebezpečné známosti režiséra Stephena Frearse. Do metropole se na festival Pražské jaro vrátil po dvou letech. V roce 2011 se v Rudolfinu představil v roli sériového vraha Jacka Unterwegera v hudebním moritátu pro barokní orchestr, dva soprány a jednoho herce Jeho autory byli stejně jako v případě Casanovy režisér Sturminger a dirigent Haselböck.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.