Lidovky.cz

Zástupci česko-slovenské taneční scény mají nominaci na Bessie

Kultura

  8:35
NEW YORK - Dvě nominace na prestižní cenu v oblasti současného tance Bessie Award mají dva reprezentanti česko-slovenské taneční scény, tvůrci představení Bastard inspirovaného slavnou novelou Jerzyho Kosińského Nabarvené ptáče (The Painted Bird).
Tanec (ilustrační)

Tanec (ilustrační) foto: MAFRA / Ladislav Němec

Jména 40 nominovaných umělců a děl byla v uplynulém týdnu zveřejněna v New Yorku, výsledky letošního ročníku Bessie Award budou vyhlášeny 7. října.

Slovenský tanečník Jaro Viňarský, který dlouho působil v Čechách, má nominaci v kategorii Vynikající tanečník. Na Vynikající dílo je nominován autor téže inscenace, newyorský choreograf slovenského původu Pavel Zuštiak.

ČTĚTE TAKÉ:

Již nominace na Bessie Award, o níž New York Times píší jako o tanečních Oscarech, je velkým uznáním. Cenu v minulosti dostali mnozí významní umělci, choreografové a tanečníci, třeba William Forsythe, Trisha Brownová, Louise Lecavalierová, Meredith Monková, Merce Cunningham, Wim Vandekeybus, Diamanda Galasová, Marie Chouinardová, Ohad Naharin či Pina Bauschová.

Inscenace Bastard je prvním dílem trilogie Nabarvené ptáče. Zuštiak se v něm zabývá tématem vykořenění, proměny a jinakosti. Projekt vznikal v koprodukci amerického souboru Palissimo a kulturních organizací Stanica Žilina-Záriečie (SK), Institut Jerzyho Grotowského (PL) a La Mama Etc. (USA), kde dílo vznikalo na rezidenčních stážích.

Bastard byl uveden na festivalu v New Yorku

Nominaci má za uvedení na newyorském festivalu La MaMa Moves! Loni v únoru byl Bastard uveden také v pražském Divadle Archa. Stejně jako při představeních na Slovensku a v USA mu předcházela taneční dílna určená dobrovolníkům z řad profesionálů i amatérů, kteří se poté do představení aktivně zapojili.

Zuštiak si z kontroverzní novely Kosińského, která nebývale drsným způsobem líčí válečné útrapy židovského chlapce, vzal zejména moment, kdy hrdina potká muže, který ve zlosti pomaluje ptáče barvou a vrátí je zpět do hnízda. Pomalované ptáče je považováno za vetřelce a uklováno ostatními k smrti.

Hra líčí pocity odcizeného člověka

Bastard vypovídá o pocitech člověka, kterého svět považuje za vetřelce. Je sám, přichází z jiné kultury a v novém prostředí si vytváří vlastní malý svět. Autor se zabývá tím, co pro člověka znamená být v exilu, jak ho exil změní, co to vůbec exil je a kdy končí.

Pavel Zuštiak je choreograf, režisér, tanečník a zvukový designér žijící v New Yorku. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Košicích, taneční tvorbu a produkci v Kanadě a v Amsterdamu. V New Yorku založil v roce 2003 taneční divadlo Palissimo, kde působí jako umělecký ředitel, režisér a choreograf.

Tanečník a choreograf Jaro Viňarský působil v Praze a v Bruselu, kde spolupracoval s choreografkou Karine Pontiesovou, a dnes žije a tvoří na Slovensku. V Česku v roce 2006 získal Cenu Sazky za objev v tanci.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.