Lidovky.cz

V Národním si utahují ze Zemana. Zasvinili jste svatostánek, píší diváci

Kultura

  14:49aktualizováno  15:54
„Prosím, zasáhněte,“ žádá pisatelka jednoho z dopisů, které přišly na adresu Národního divadla brzy po premiéře inscenace Tomáše Svobody a Ondřeje Formánka Miloš Ubu aneb… málem králem. Představení, inspirované slavnou hrou Alfreda Jarryho Král Ubu, kriticky reaguje na současné politické a společenské poměry a nebere si při tom servítky.

Z inscenace Miloš Ubu aneb... málem králem foto: ND: Nikola Tempír

Miloš Ubu jako pijan, který se v opilosti projíždí v nafukovacím člunu po rybníku a blouzní o mafiánovi Mrázkovi, jenž má podobu vodníka. Václav Klaus se snaží pochopit Václava Havla tím, že ukradne a šňupe jeho popel… Inscenace Tomáše Svobody a Ondřeje Formánka, kteří jsou společně podepsaní už pod kabaretem Blonďatá bestie, je úderná aktuální satira, která se drží svého žánru a nepředstírá, že je něčím jiným. Přesto vyvolala řadu negativních, anonymních i podepsaných komentářů, jejichž autoři se dovolávají úcty k hlavě státu a spílají řediteli Národního divadla, že takovou hru, která podle nich znevažuje i český divadelní "svatostánek", dovolil. Často přitom samotnou hru ani neviděli.

Ukázky z dopisů:

"Rádoby umělci se mohou jen stydět, když takovým hnojem se zasviní svatostánek kultury a Pražáci to jen podporují. Ministerstvo kultury by za to mělo odejmout státní dotace ND."
"Dostáváme se do stadia, kdy nám ani sprostota a hulvátství není cizí. A to, že se tato hra hrála na půdě Národního divadla, svědčí o nekompetentnosti ředitele tohoto Svatostánku všech občanů naší vlasti."

"Není to náhodou na žalobu na ochranu osobnosti? Neměli by se tito "umělci" opravdu věnovat nějaké užitečnější práci? Z daní pracujících lidí jsou dotování takoví herci, kterým není nic svaté a dovolují si veřejně urážet kohokoliv. A dát jim prostor v Národním divadle je skandální. Prosím, zasáhněte."

Z inscenace Miloš Ubu aneb... málem králem

Svobodova karikatura je trefná

Podle recenzentky Lidových novin Jany Machalické má politická satira už ve svém v popisu "zesměšňovat, znevažovat, vysmívat se, ironizovat, pošťuchovat, prostě šklebit se všem těm, kteří z výše svých úřadů nedohlédnou dál než na špičku svého nosu." 

Samozvaným protestujícím je podle ní trnem v oku hlavně fakt, že radikální inscenace se hraje v Národním divadle. "Když Tomáš Svoboda své politické satiry uváděl v Rubínu nebo v Malostranské besedě, byl celkem klid, lid se jen bavil. V Národním je ale třeba uvádět pouze kusy povznášející a v přiměřeně sošném provedení, herci mají ušlechtile deklamovat ve vázané řeči. A žádné necudnosti..." píše Machalická ve své glose. 

Svobodův nápad hrát o prezidentovi a inspirovat se nejslavnějším křupanem dramatické literatury je podle ní navíc mimořádně trefný. "Hlava státu si to vykoledovala právem a peprnou karikaturu si zaslouží. A proč by ne v Národním divadle, vládne snad dnes na Pražském hradě nějaká kultivovanost či noblesa? Byl snad kymácející se prezident u korunovačních klenotů výjevem národní vznešenosti, copak potom může nějaká satira ještě snížit úctu k hlavě státu? Jak pravil Gogol: nevrč, brachu, na zrcadlo, když máš křivou hubu," komentuje Machalická.

Dopisy chodily už před premiérou, říká mluvčí ND

Podle mluvčího Národního divadla Tomáše Staňka je takováto reakce spíše ojedinělá, daná i tím, že podobný projekt je na prknech ND výjimečný. Inscenace Tomáše Svobody vznikla pro Divadlo pod Palmovkou, které muselo z provozních důvodů hledat jiné prostory pro uvádění svých her. "Poskytli jsme prostory vytopené scéně Divadlo pod Palmovkou, tak jako to udělala i jiná divadla," říká Staněk. "Politický kabaret je svébytná umělecká forma, která nemusí být vysloveně politicky korektní," dodává. "Dopisů a mailů chodí opravdu hodně, ovšem řada z nich dorazila ještě před prvním uvedením inscenace, takže ji pisatelé nemohli vůbec vidět," říká Staněk. Dopisy Národní divadlo průběžně předává Divadlu pod Palmovkou.

Dnešní představení v Národním divadle je beznadějně vyprodané, další termín je 16. prosince.

O autorech:

Režisér a dramatik Tomáš Svoboda byl uměleckým šéfem divadla Rokoko, později Městského divadla Kladno. Za svoji hru Srnky získal Cenu Alfréda Radoka. Inscenací Miloš Ubu volně navázal na svůj kabaret Blonďatá Bestie I. a II. Ondřej Formánek je novinář, pracoval mimo jiné v týdeníku Reflex a v magazínu Lidových novin. Jejich projekt vznikl za přispění pražského magistrátu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.