Lidovky.cz

Sedmaosmdesátiletý Olbram Zoubek bilancuje v Jízdárně celoživotní dílo

Kultura

  17:00
PRAHA - Retrospektivní výstava sochaře Olbrama Zoubka bude od pátku přístupná v Jízdárně Pražského hradu. Expozice ukazuje přes dvě stě soch vytvořených od poloviny 50. let do současnosti. Některá díla jsou vystavena úplně poprvé, jako třeba Zaslíbená, socha z letošního roku.

Olbram Zoubek tvoří od 50. let a stále je aktivní. foto: MAFRA - Dan Materna

Právě Zaslíbená celou výstavu uvozuje a další postavy potom ustupují směrem k zadní části Jízdárny proti proudu času, tak, jak vznikaly. Přehlídka potrvá až do 2. března.

"Vystavuji i svou první sošku Harmonikáře z roku 1943. Toho jsem dělal, když mi bylo 17, dnes je mi 87. S nadsázkou tedy mohu říci, že mezi první a poslední vystavenou sochou je 70 let mé sochařské práce," řekl Zoubek. Sochy při instalaci, s níž mu pomáhala jako kurátorka jeho dcera, historička umění Polana Bregantová, rozestavěl, jako kdyby spolu rozmlouvaly.

Havlova "holka se zlatejma vlasama"

Uprostřed sálu stojí socha Ifigenie, kterou Zoubek věnoval bývalému českému prezidentovi Václavu Havlovi. "Chtěl nějakou holku se zlatejma vlasama," vzpomínal sochař. Plastika zpodobňující dceru mykénského krále Agamemnóna a jeho manželky Klytaiméstry pak stála v Havlově kanceláři na Hradě. "Pana prezidenta Havla jsem si vážil nad jiné, proto jí tady patří takové významné místo," řekl Zoubek.

Jednou ze soch vystavených v pražské Jízdárně je také Ifigenie, určená pro kancelář Václava Havla.

Olbram Zoubek je žádaným výtvarníkem, jehož díla zdobí veřejná prostranství, interiéry úřadů či soukromé sbírky. Do širšího povědomí vešel poté, co v roce 1969 odlil posmrtnou masku Jana Palacha a vytvořil i jeho náhrobek. Od začátku 70. let mu komunistický režim zakázal vystavovat, Zoubek poté pracoval jako restaurátor. Dnes je známý především figurálními plastikami, které jsou typické štíhlou vertikálou a výraznými gesty. "Celý život pochybuji. Živý, nedokončený, jakoby otevřený povrch mých soch je projev této nejistoty," komentoval svůj výtvarný projev.

ČTĚTE TAKÉ

Zoubkovy postavy na soklu často drží jen špičkami prstů, jejich tváře i ruce směřují vzhůru. Sochař ve své tvorbě kombinuje osinkocement, bronz nebo olovo. Plastiky ještě někdy zvýrazňuje polychromováním a zlacením. Kromě Palachovy posmrtné masky je patrně nejznámějším Zoubkovým dílem pomník obětem komunismu na pražském Újezdě, který vyvolal rozporuplné reakce, a dokonce jej útočník poničil; zničená část byla nahrazena novým odlitkem a tu poškozenou má dnes autor ve svém ateliéru.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.