Lidovky.cz

Wilsonovo 1914 nabízí banální výpověď a nenaplněná očekávání

Kultura

  6:00
PRAHA - Premiéra Wilsonova 1914 v ­Národním divadle oprávněně budila velká očekávání – režiséři s takovou pověstí u nás běžně nehostují. To, že se tato očekávání nenaplnila, je jedna věc, ale přesto nelze nevidět řadu pozitiv, která Wilsonova práce přinesla.

Pavla Beretova a Enikő Eszenyi foto: ND

Herci ND se předvedli jako mimořádně disponovaní a tvární umělci a projekt budí zájem i v zahraničí, což znamená další upevňování pozic mezi důležitými evropskými scénami. 

Už od počátku ale hlodal červ pochybnosti, jak bude Karel Kraus a ­jeho Poslední chvíle lidstva kompatibilní s Haškovým Švejkem, tím spíš, že na dobrém vojákovi si skoro každý, kdo se o něj v českém divadle pokusil, vylámal zuby.  

A právě potíže s textem tu jsou zcela zásadní, protože od nich se odvíjí i absence hlubší výpovědi. Spojení Kraus a Hašek nefunguje, pasáže ze Švejka v ponuře výsměšném Krausovi působí cizorodě. Wilsona text ani příliš nezajímá a netají se tím. Je to pro něj pouze kostra, o niž se opírá.

1914 je inscenace, která se rozvíjí v intencích režisérova známého stylu  – čili jde o přesně vystavěnou koláž výrazně výtvarně modelovaných výjevů, obrazů. Jejich prostřednictvím však režie sděluje pouze jediné: že válka je zvěrstvo a ­dělá z ­lidí odcizená monstra. Popravdě řečeno, taková výpověď je přece jenom dost banální.

Celou recenzi Jany Machalické najdete v pátečních LN

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.