Lidovky.cz

Jaké je to hrát šest let zebru? Studio Hrdinů uvádí Říši zvířat

Kultura

  14:00
Vztah mezi hercem a postavou je jedním z témat tragikomedie z hereckého života - inscenace Říše zvířat, kterou v režii Kamily Polívkové uvedlo jako první premiéru sezony pražské Studio Hrdinů. Ve hře německého autora Rolanda Schimmelpfenniga se na jevišti objevuje Jiří Černý, Iveta Jiříčková, Gabriela Míčová, Jiří Štrébl, Ivana Uhlířová, Petr Vaněk a Jakub Žáček.

Petr Vaněk (Zebra) a Jakub Žáček (Lev) v inscenaci Říše zvířat (Studio Hrdinů) foto: Jan Dvořák

Na titulní otázku, tedy Jaké to je hrát šest let zebru?, je nucen donekonečna odpovídat jeden z hrdinů Říše zvířat, herec Franta (Petr Vaněk) neboli představitel zebry v jakési populární multimediální show. Sám už si ji klást přestal, prostě se zebrou stal. Více méně podobně jsou na tom i jeho kolegové - herci, kteří místo „normálních“ rolí večer co večer navlékají kostýmy lva, cibetky, marabu nebo antilopy a tiše doufají, že jednou se to prolomí a oni se zase stanou herci se vším všudy. Místo splnění nadějí ale přichází výzva, kterou nečekali - jejich zvířecí show se bude rušit a oni místo castingů na film budou při troše štěstí obsazení do novinky Zahrada věcí, kde na čekají role kečupu, solničky, volského oka nebo toastu...

Když maska prorůstá do tváře

Schimmelpfenigova hra Říše zvířat tematizuje vztah herec - postava (v tomto případě divoké zvíře) a popisuje odvrácenou stranu herecké profese. Maska jako součást každodenní existence jejího nositele postupně prorůstá do skutečnosti, a přestože začíná být nesnesitelnou, už nejde odejmout. V inscenaci Kamily Polívkové jsou profesionální herci závislí na rozhodnutí a vůli svých zaměstnavatelů a nejsou schopni vymanit se z každodenního provozu velké vizuální show, která už jim po letech nepřináší nic jiného než možnost obživy. Jakýkoliv záchvěv kreativity, ochota udělat víc, než je nezbytně nutné, schopnost pocítit zadostiučinění z dobře vykonané práce či chuť vydat ze sebe to nejlepší přebila rutina.

Gabriela Míčová v inscenaci Říše zvířat

Polívková ráda využila velkorysý prostor Studia Hrdinů. Její snahou bylo odkrýt to, co se obvykle odehrává v zákulisí, a organicky to propojit s děním na velké scéně. "Divák může paralelně sledovat tyto dva oddělené světy, a možná tak víc porozumět křehkému vnitřnímu mechanismu divadla, respektive inscenace. Herci fungují v rámci Říše zvířat jako součást obrazu. Je jim odepřena možnost improvizace i okamžitý individuální vklad - tedy mnohé z toho, co dělá z divadla živé umění. Nemají dokonce ani tvář, která je skrytá v masce," uvedla režisérka.

Roland Schimmelpfennig patří k nejčastěji uváděným německým autorům současnosti. Narodil se v roce 1967 v Göttingenu. Po absolutoriu divadelní školy v Mnichově se stal asistentem režie a posléze i členem uměleckého vedení divadla Münchner Kammerspiele. Působil mimo jiné v divadlech Berliner Schaubühne, Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Burgtheater Wien a Volksbühne Berlin. Schimmelpfennig je držitelem Nestroyovy ceny za nejlepší německou hru roku 2002 a 2009 a ceny Rozhlasová hra roku 2004. Hra Říše zvířat je druhou částí Zvířecí trilogie a byla poprvé uvedena v Berlíně před sedmi lety.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.