Lidovky.cz

Finalisté Chalupeckého ceny vystavují ve Veletržním paláci

Kultura

  6:00
Práce finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou ode dneška vystaveny ve Veletržním paláci. Klasická média zastupuje letos jen fotografie, převažují instalace pracující s videem či filmem. Vlastní přehlídku má také loňský laureát prestižní ceny pro mladé umělce Dominik Lang. Během výstavy mezinárodní porota vybere vítěze 25. ročníku, který bude vyhlášen 20. listopadu ve Veletržním paláci. Letošními finalisty jsou Martin Kohout, Richard Loskot, Lucia Sceranková, Roman Štětina a Tereza Velíková.

Letošními finalisty 25. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou (zleva na snímku z 25. září) Roman Štětina, Lucia Sceranková, Martin Kohout, Richard Loskot a Tereza Velíková foto: ČTK

Martin Kohout se ve své aktuální instalaci dotýká lenosti, která může pro člověka zdánlivě paradoxně být cestou k sebepoznání a otevření se komunikaci s druhými. Mobilním telefonem natočil video Free Mail, kdy kamerou telefonu nahlížel do poštovních schránek. "Nástroj, který mi svým neustálým hlášením příchozích mailů zasahuje do soukromí, jsem použil k tomu, abych nahlédl papírovou poštu cizích lidí," řekl.

Martin Kohout u své série Dreadlocks.

Richard Loskot byl ve finále Chalupeckého ceny už v roce 2012, zabývá se novými technologiemi a vytváří celé soustavy na sebe reagujících přístrojů, zkoumající limity lidského vnímání. Ve Veletržním paláci má instalaci s názvem Barva je to, co není. V prostoru jsou různé barevné předměty, které však systém zrcadel zdánlivě odráží jinak. Prostor, v němž se pohybují návštěvníci, je snímán kamerou a za pomoci klíčovacího pozadí, používaného třeba v televizi, pak promítán na zrcadlovou stěnu. Divákovi se může zdát, že sleduje několik příběhů téhož děje, ale v jiném čase.

Sceranková se věnuje fotografii v její klasické podobě. Zajímá ji vztah fotografického obrazu k realitě, vizuální reflexe skutečnosti a možnosti ovlivňování jednoho druhým.

Pavla Sceranková se svým projektem Staré světlo (zleva fotografie Vlna a Zrcadlo).

Štětina připravil celovečerní film s názvem Ztracený případ. Použil detektivní seriál Columbo a výsledkem je snímek, kde jsou použity záběry ze všech dílů od roku 1968 po poslední natočený o 35 let později stále s týmž protagonistou. Autor říká, že chtěl poukázat i na snahu filmového průmyslu udržet úspěšnou postavu ve hře co nejdéle. Součástí projektu - a jediná jeho část na výstavě - je plakát od grafika Zdeňka Zieglera, který pro Ztracený případ upravil jeden ze svých nerealizovaných plakátů ze 70. let. Samotný film se bude promítat každou neděli v kině Ponrepo.

Velíková se věnuje videu a zpracovává témata komunikace v rámci osobních vztahů s nejbližším okolím. Videoinstalace s názvem Hra o knize je podobenstvím o nejasnosti a nestálosti skutků, rolí a motivací, odehrávajícím se v otevřeném prostoru mezi divadelním představením, filmem a performancí.

Tereza Velíková představile video Hra o knize.

K tradičním odměnám pro vítěze, jimiž jsou 100.000 korun na uspořádání výstavy, stipendijní pobyt v New Yorku a rezidenční pobyt v některém z Českých center, letos přibude hmotná cena. Sošku v podobě štafetového kolíku navrhl Maxim Velčovský.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.