Čtyři desítky děl světoznámého umělce doplnily počátkem roku 2012 kolekci jeho děl, jíž shromáždila Nadace Jana a Medy Mládkových a je dnes umístěná v Muzeu Kampa. Soubor obsahuje Kupkova díla z jeho počátků, kdy se ještě věnoval figurální malbě, a také rané abstraktní věci. Meda Mládková díla koupila v USA od historičky umění, která je získala přímo od autora. Kurátorka současné výstavy Klára Burianová ji koncipovala tak, aby akcentovala význam akvizice pro Kupkovu sbírku vytvořenou manželi Mládkovými.
Čtěte také |
Příběh americké kunsthistoričky je navíc podle Burianové v mnohém podobný příběhu Medy Mládkové. Obě navštěvovaly Kupku ke konci jeho života a obě se staly sběratelkami jeho díla.
Lonngren Andersová působila jako asistentka ředitele newyorského Muzea moderního umění Alfreda Barra. Ten Kupku již v roce 1936 vyzdvihl jako zakladatele abstraktního malířství, později jeho díla pro muzeum i zakoupil. Tomu předcházel kontakt Andersové s Kupkou, která za ním jela do francouzského Puteaux a několik měsíců strávila ve společnosti slavného malíře a jeho dílo studovala. Kupka v Puteaux zemřel v roce 1957. Výrazného odborného zhodnocení svého díla se však nedožil, historici umění jeho význam objevují až od 60. let.
V akvizici Muzea Kampa je mimo jiné zásadní obraz Kupkovy nevlastní dcery Andrée z roku 1906, ve kterém se již zračí Kupkův zájem o motivy, které později rozvede v nefigurativní tvorbě. Součástí kolekce je i kresba, která předchází slavnému obrazu Amorfa, teplá chromatika z roku 1912. Spolu s Amorfou, dvoubarevnou fugou byl vystaven na Pařížském podzimním salonu v roce 1912 jako jeden z prvních abstraktních obrazů. Teplá chromatika je ve sbírkách Muzea Kampa, Dvoubarevná fuga je v Národní galerii, která díky odkupu děl z restituované Waldesovy sbírky vlastní reprezentativní Kupkovu kolekci.