Lidovky.cz

Výstava Genesis slavného fotografa Salgada

Kultura

  14:00
BERLÍN - Biblickým titulem Genesis vybavil proslulý brazilský fotograf Sebastia~o Salgado (* 1944) svůj rozsáhlý cyklus, který vznikal několik let v celkem dvaatřiceti lokalitách, a poprvé jej představil předloni. Nyní je nám toto velkolepě pojaté dílo o 245 záběrech téměř na dosah – vystavují jej v Berlíně.

Sebastiao Salgado: Ženy ve vesnici Zo’é. Stát Pará. Brazílie. 2009. foto: Sebastiao Salgado

Sebastia~o Salgado není v našich krajích neznámým pojmem. Na podzim 2001 hostil pražský Mánes jeho soubor Exodus, na němž autor pracoval v letech 1993–1999 a který obsahoval na tři sta snímků emigrantů a uprchlíků v různých koutech světa. V roce 2005 měl zastávku ve dvanácti českých a jedenácti slovenských městech výstavní vlak Leicy Gallery Prague s ukázkami ze Salgadova cyklu Workers, v němž fotograf obrazově zprostředkoval dřinu některých profesí. A konečně knihu Genesis, kterou předloni u příležitosti premiérového představení stejnojmenného cyklu vydalo německé nakladatelství Taschen, lze zakoupit i v ČR – mimo jiné právě v knihkupectví, které provozuje nynější vedení Leicy Gallery Prague.

Z výstavy S. Salgada v berlínském C/O.
Sebastiao Salgado: Marine iguana (Amblyrhynchus cristatus). Galápagy. Ekvádor....

Nedotýkati se, prosím

Salgado studoval ekonomii v rodné Brazílii, z níž však z politických důvodů na konci šedesátých let emigroval. Ekonomický titul Ph.D. obdržel v Paříži, kde se usadil a žije dodnes. V roce 1973 začal pracovat jako reportážní fotograf pro zpravodajské agentury Sygma a Gamma, stal se členem výsostně výběrové agentury Magnum Photos, kterou v roce 1994 opustil. Založil si, spolu s manželkou, která bývá i kurátorkou jeho projektů, vlastní agenturu Amazonas images. Získával ceny a granty za snímky lidí zkoušených nelehkým údělem: ve Francii živořících zahraničních dělníků, Afričanů sužovaných suchem a hladem či Středo- a Jihoameričanů, kteří ekonomicky a sociálně představovali zcela jinou Ameriku, než byl a je blahobytný severoamerický kontinent.

Salgado uvažuje a vidí v souvislostech. Vychází z tradic poválečné humanistické fotografie nejen obrazově, poetikou, nýbrž také – a především – tematicky a étosem. Tvoří, jak je již zřejmé, v cyklech, dlouhodobě, vypráví esejisticky. Z početných souborů nicméně vystupují do popředí některé jednotlivé snímky, jež mají ikonickou sílu, schopnost globálně oslovit a stát se součástí obecně sdílené lidské obrazové paměti. Takových je kupříkladu několik mimořádných fotek dělníků ze zlatých dolů v Brazílii nebo těžařů, kteří po válce v Zálivu s nasazením životů a zdraví rekonstruovali zničená ropná pole v Kuvajtu. I v Genesis má několik záběrů takový nadčasový a obecný potenciál.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.