Lidovky.cz

Bílým vstup zakázán. Film Straight Outta Compton líčí vznik gangsta rapu

USA

  6:00
Hudební drama Straight Outta Compton, jeden z očekávaných diváckých hitů letošního léta, sleduje vzestup a pád skupiny, která proměnila hip hop v globální fenomén.

Takoví normální kluci z předměstí. V melodramaticky laděném životopisném snímku Straight Outta Compton. foto: CinemArt

Kalifornský Compton na jižním předměstí Los Angeles nepatřil ve druhé polovině osmdesátých let k místům, kam byste po setmění vyráželi na romantické procházky. Kvůli výrobě a distribuci drog ovládly území lokální gangy, jejichž aktivity se snažila nepřetržitým dozorem a ne vždy přiměřenými prostředky regulovat policie. Nepolevující rasové napětí mezi černošským obyvatelstvem a převážně bílými strážci zákona vyprovokovalo v roce 1986 pětici mladíků k akci. Neorganizovali však masové demonstrace jako Martin Luther King ani do ulic nevysílali ozbrojené občanské hlídky jako Černí panteři. Zaútočili brutálně upřímnou hudbou.

Hudba z frustrace

Melodramaticky laděný životopisný film se točí okolo trojice z pěti výše zmíněných hudebníků. Všichni představují vzorové produkty neklidné doby a sociálně nestabilního prostředí. Eric Wright (Jason Mitchell), kterému přátelé neřeknou jinak než „Eazy-E“, si na začátku filmu vydělává prodejem marihuany. Riskantní způsob obživy z něj ale dělá snadný terč pro konkurenční dealery i policii. Místo drog se proto rozhodne prodávat hudbu. Tu pro něj bude skládat zkušený DJ Andre „Dr. Dre“ Young (Corey Hawkins), zatímco nadějný raper O’Shea „Ice Cube“ Jackson (O’Shea Jackson Jr.) napíše antiautoritativní texty.

Partě kluků z ghetta připomínajícího válečnou zónu se společnými silami podaří každodenní konfrontaci s chudobou a policejní brutalitou přetavit v písně, které si získají pozornost oportunistického hudebního producenta Jerryho Hellera (Paul Giamatti). S jeho pomocí založí hudební uskupení N.W.A. (Niggaz With Attitude), stanou se králi hudebních žebříčků a promění muziku dosud umlčované subkultury v celonárodní kulturní fenomén. Poté, co změnili svět populární hudby, vydali se Dr. Dre, Ice Cube a Eazy-E na sólové dráhy, čemuž je věnována druhá, méně vtahující polovina dvouapůlhodinového raperského opusu. Největší hrozbu pro nové hvězdy hudebního nebe již nepředstavují války gangů a policejní šikana, ale nedodržování podepsaných smluv a nepořádek v účetnictví. Snaha rámovat hádky o výši honorářů jako prodloužení boje za práva menšin vyznívá falešně a dává zbytečně najevo, že sledujeme především produkt zkušených podnikatelů, ve které se Ice Cube a Dr. Dre, podepsáni pod filmem jako producenti, vypracovali.

Neomezený přístup k originálním písním, díky němuž lze film z hudebního hlediska považovat za výběr největších hitů, byl vykoupen uplatněním hagiografické optiky, nedovolující rozvádět sporné kapitoly v životech tří ústředních hráčů (jako jsou sexismus textů, fyzické útoky na ženy nebo příklon k radikálním politickým uskupením). Neboť by dramatické události následující po rozpadu N.W.A. mohly narušit obraz tří sympaťáků, kteří jsou vždy v právu, vyprávění zabředává do detailů přímo nesouvisejících s hlavním příběhem, stává se rozvleklým a pro diváka neznalého hiphopové scény i nepřehledným.

Jednej správně: zuř!

Obsahově upřímnější a stylisticky méně uhlazená první hodina filmu má oproti tomu zásluhou neklidné kamery a střihů stejně ostrých jako slovník ústřední trojice spád a energii gangsterských filmů Martina Scorseseho. Právě jeho styl režisér F. Gary Gray dlouhými steadicamovými jízdami a rytmizací scén podle soundtracku přesvědčivě napodobuje. Vyhrocenou atmosféru permanentního ohrožení posiluje i dravé tempo filmu. Dialogy o budoucím osudu skupiny jsou prokládány akčními scénami střetů s policií a hudebními vsuvkami, přejímajícími estetiku videoklipů a koncertních záznamů z MTV.

Obžaloba bílého establishmentu a systémové nerovnosti syrovými hiphopovými songy byla pro úspěch N.W.A. klíčová. Také nedávné události ve Fergusonu nebo Charlestonu přispěly k silné rezonanci filmu v současných Spojených státech. Měsíc od své srpnové premiéry film vydělal téměř šestinásobek třicetimilionového rozpočtu, což lze u dramatu bez vysokých produkčních hodnot a velkých hereckých hvězd považovat za mimořádný úspěch.

Straight Outta Compton

USA 2015

Režie: F. Gary Gray

Scénář: Jonathan Herman, Andrea Berloffová

Kamera: Matthew Libatique

Hudba: Joseph Trapanese

Hrají: O’Shea Jackson Jr., Corey Hawkins, Jason Mitchell, Neil Brown Jr., Aldis Hodge, Marlon Yates Jr., R .Marcos Taylor

Česká premiéra 17. 9.

Když se Heller v jednu chvíli v nadsázce zeptá, zda zkratka N.W.A. náhodou neznamená „No Whites Allowed“ („bílým vstup zakázán“), vystihne tím jednostranné přepisování minulosti, kterého se tvůrci dopouštějí. Zvolený přístup prakticky nepřipouští pozitivní bílou postavu. Již Spike Lee ovšem před dvaceti lety věděl, že podobná radikalita, jakkoli v řadě ohledů zkreslující, je nezbytná, pokud chcete k problému strhnout pozornost...

Straight Outta Compton v sobě sice nemá zuřivost Leeových raných filmů jako Jednej správně, přesto je důležitou připomínkou časů, kdy komunitu nestmelovala jenom nenávist, ale také hudba.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.