Lidovky.cz

Nechat svou jiskru zářit. Beata Hlavenková v severských mlhách nezabloudila

USA

  6:00
Pianistka a skladatelka Beata Hlavenková natočila hudební podobenství o překonávání průměrnosti. Její album Scintilla (Jiskra) opravdu poblikává minimálně v evropském měřítku.

Beata Hlavenková foto: JIŘÍ STARHA – ANIMAL MUSIC

Amerikou i Evropou vyškolená klávesistka Beata Hlavenková už si vybudovala takové renomé, že může pozvat na desku hudebníky věhlasu amerického klarinetisty a skladatele soudobé hudby Evana Ziporyna (jehož spolupráce si vážili Steve Reich, Yo-Yo Ma, Kronos Quartet či Iva Bittová) a norské jazzové hvězdy, pianisty Anderse Aaruma. Aby se nadnárodní projekt mohl uskutečnit, posbírala granty z Islandu, Norska i Lichtenštejnska.

Motto a název nahrávky pojmenované Scintilla (latinsky jiskra) si autorka vypůjčila z knihy Temné noci duše Thomase Moora. Nikoliv anglického romantického básníka, ale amerického psychoterapeuta téhož jména. Kniha jako celek pojednává o hledání smyslu života v nejhlubších osobních krizích, ale Hlavenková se nechala inspirovat také tímto dílčím citátem, uvedeným v bookletu CD: „Průměrnost je mračno, které zakrývá jiskru v srdci člověka. Průměrnost je postoj dělat jen tolik, kolik stačí. (...) Ale vaše skutečná osobnost učiní vše, aby nechala jiskru zářit. Jiskra je důležitá pro všechny, díky ní stojí za to žít.“ A suita Scintilla je všechno jiné než průměrná muzika.

Hudebně pokračuje Hlavenková tam, kde skončila předchozím sólovým albem Theodoros(2013). Jazz, původní skladatelčin výrazový prostředek, ustoupil do pozadí, východiska jí poskytuje spíše klasická hudba i minimalismus. Ovšem důležitější než žánr je skladatelčina melodická invence. Hlavenkové stále nedocházejí nápady, přestože píše např. i pro Lenku Dusilovou a paralelně se suitou Scintilla připravila písně pro děti na dvojalbu Pišlické příběhy. Její motivy jako by naopak působily tím zajímavěji, košatěji a propracovaněji, čím víc komponuje.

Dialogy přes moře

Zatímco právem chválený titul Theodoros byl sólovou nahrávkou, byť s playbackem navrstvenými dalšími stopami klavíru, na Scintille Hlavenková nejen rozšířila rejstřík o elektrické klávesové nástroje a hříčky se samply, ale také komunikuje s řadou hostů.

Zásadním partnerem se jí hned v několika částech suity stal norský hráč Anders Aarum, který na nahrávce pracoval také jako koproducent. Přispěl i Aarumův krajan, perkusista Kenneth Ekornes. Souhra s norskými jazzmany album patřičně dobarvuje, ale ani Aarumova výrazná osobnost nerozptyluje a neodvádí Hlavenkovou od jejího pevného hráčského a skladatelského rukopisu. Vliv skandinávské scény, typicky zvukově šerosvitné a provázané se soudobou vážnou hudbou, sice rozpoznáme v pracích Hlavenkové již nějaký čas, to ovšem neznamená, že by autorka zabloudila v severských mlhách.

Další důležité hlasy se připojily z Ameriky. Krom zmíněného Evana Ziporyna, jehož basklarinet minimalisticky probublává mimo jiné hned úvodní kompozicí Scenery, přizvala autorka také kanadskou trumpetistku Ingrid Jensenovou (též Maria Schneider Orchestra, Dr. Lonnie Smith atd.), která hostovala už na Hlavenkové prvním, v USA natočeném albu Joy For Joel (2009). Souhra klavíru a jemných, dlouhých tónů trubky v Intimacy skutečně budí intimní dojem. Neméně zajímavý je ovšem i přínos mezinárodně uznávaného českého violoncellisty Jiřího Bárty skladbě Timelessness.

Na rozdíl od Theodoros také nejde o suitu čistě instrumentální. Hned její druhou část tvoří píseň, jejíž interpretace se ujala zpěvačka Julie Dahle Aagardová (nejen v Norsku velmi ceněná jazzová umělkyně, kapelnice vlastního Julie Dahle Aagard Orchestra). K titulu Companion navíc sama napsala text. Druhou zpívanou částí suity je Litany v podání britského, v Praze žijícího písničkáře Justina Lavashe.

Provázané věty Scintilly mají ohromný vnitřní prostor, a přitom cit pro proporce. Suita budí nejen zásluhou promyšlené stavby, ale hlavně díky emotivní interpretaci povznášející pocity. Že by vliv Moorovy psychoterapie? Ale bez ironie: Beata Hlavenková se o rozvoj vnitřní tvůrčí jiskry bát nemusí.

Beata Hlavenková: Scintilla

Animal Music, 2015

Celkový čas: 45:38

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.