Lidovky.cz

Vynést pravdu na světlo. Oscarový Spotlight je poctivý film o poctivé žurnalistice

USA

  8:13
Jak nezastupitelnou úlohu ve společnosti hraje kvalitní investigativní žurnalistika, přesvědčivě dokumentuje snímek Spotlight. Držitel Oscara za nejlepší film uplynulého roku se českému publiku poprvé oficiálně představí na právě začínající přehlídce Febiofest. Do kin vstoupí 4. dubna.

Reportéři týmu Spotlight se svým nadřízeným: Walter „Robby“ Robinson (Michael Keaton), šéfredaktor listu Martin Baron (Liev Schreiber ), Mike Rezendes (Mark Ruffalo), Sacha Pfeifferová (Rachel McAdamsová), editor Ben Bradle (John Slattery) a Matt Carroll (Brian d’Arcy James) foto: Reprofoto

Rok 2002 začal v americkém Bostonu dramaticky. Ti, kdo si 6. ledna koupili nedělní vydání deníku Boston Globe, v něm nalezli šokující svědectví o skandálu prorůstajícím katolickou církví až k jejím špičkám. Reportéři investigativního týmu Spotlight, který v rámci Boston Globe tvoří samostatně fungující jednotku, tehdy zveřejnili první ze série dlouho a pečlivě připravovaných textů o tom, jak církev ve spolupráci s právníky dlouhá léta tolerovala a kryla zločiny pedofilních kněží.

Tým Spotlightu.

Rozsáhlá kauza se odvinula od případu kněze Johna J. Geoghana, kterého jeho představení nechali v různých farnostech pokračovat v činnosti, i když museli vědět, co páchá. Čtenáři, z velké části sami katolíci, si museli spolu s reportéry položit tíživou otázku: proč trvalo 34 let, než přestal mít Geoghan přístup k dětem? A podobných naléhavých otázek se vyskytlo ještě mnohem víc.

Tým Spotlight odhalil, že zneužívání dětí měly jen v Bostonu na svědomí desítky kněží a církev všechny případy systematicky zametala pod koberec. Zveřejněné skutečnosti způsobily zemětřesení v řadách církve ve Spojených státech a podpořily podobná odhalení po celém světě. Novináři Mike Rezendes, Matt Carroll, Sacha Pfeifferová a Walter Robinson spolu s editorem Benem Bradleem získali prestižní Pulitzerovu cenu– a dočkali se zvěčnění coby neokázalí hrdinové oscarového filmu.

Učebnice zodpovědné žurnalistiky

Snímek Spotlight režiséra Toma McCarthyho důrazně připomíná význam zodpovědné investigativní novinařiny pro zdraví společnosti. A to konkrétně novinařiny v její nejklasičtější, tištěné podobě, která umožňuje zpracovat zásadní téma v odpovídající šíři a hloubce.

Deník Boston Globe v době, kdy se příběh odehrává, zažíval turbulentní časy. Jako všechny tištěné tituly čelil rostoucí konkurenci televize a internetu a právě se završilo jeho převzetí syndikátem New York Times. Děj snímku začíná s nástupem nového šéfredaktora Martina Barona, kterého management společnosti do Bostonu poslal z Floridy: není tedy divu, že na něj redaktoři hledí s nedůvěrou. Baron přitom klade důraz na to, aby se Boston Globe soustředil na své poslání lokálního deníku, kterým z podstaty je – celostátní přesah podle něj může pramenit právě z dobře zpracovaných místních témat.

Baronovo setkání s „hrajícím kapitánem“ týmu Spotlight Walterem Robinsonem probíhá v atmosféře opatrného respektu. Když Robinson hovoří o měsících, ba rocích, které si žádá zpracování jednotlivých témat, s Baronem to poněkud škubne (stejně jako s každým českým novinářem) – ale je ochoten dát Spotlightu, co potřebuje. Zároveň se ovšem nezdráhá do práce dosud suverénního týmu mluvit. A je to on, kdo neústupně prosazuje téma pedofilního kněze, které podle něj novináři zatím podceňovali.

Počáteční animozita se záhy mění v efektivní spolupráci, ústící až v excelentní a nanejvýš záslužný výkon. Pro zúčastněné novináře je to naplnění jejich poslání i bolestná zkušenost: to proto, že se musí vyrovnat s přiznáním, že i někteří z nich nesou svůj díl viny na obludných rozměrech, do nichž se zneužívání v církvi rozrostlo. V průběhu jejich pátrání vychází najevo, že už před mnoha lety měli dostatek indicií k tomu, aby mohli vynést pravdu na světlo a zabránit pokračování hanebných praktik.

Bez legrace

V mnohém se snímek Spotlight podobá klasice Alana Pakuly Všichni prezidentovi muži o rozpoutání aféry Watergate. I zde jdeme s reportéry dům od domu a sledujeme jejich trpělivou snahu nalézt svědky ochotné mluvit. I tady se velká část dramatu odehrává mezi redakčními stoly (kde už ovšem neklapou psací stroje a nekouří se) či mezi regály archivů.

V hlavních rolích Rachel McAdams, Michael Keaton a Mark Ruffalo.

Spotlight je ale ve směřování k civilnímu zobrazení novinářské práce ještě radikálnější. Bostonský případ nenabízí atrakce v podobě tajemného Hlubokého hrdla nebo hrozby zásahu tajných služeb. O dlouhých a nebezpečných prstech církve se tu sice mluví, ale k reálné, ostré konfrontaci nikdy nedojde.

Drama ve Spotlightu se totiž odehrává v první řadě v myslích lidí: novináři musejí najít odvahu tnout do tématu, které ohrožuje poklidnou atmosféru města i jejich vlastní sociální vazby a duševní rovnováhu. Lidé, od kterých tým Spotlight potřebuje informace, musí sebrat odvahu a postavit se na správnou stranu. Potom je šance něco změnit. Pátrání po pravdě tu není líčeno jako honba za bombastickým odhalením, ale jako zodpovědný a v podstatě velmi bolestný úkol, odměněný všeobecnou očistou. Katarzi proto také nepřináší Pulitzerova cena nebo jiné pocty, ale okamžik, kdy se po publikaci prvního textu v redakci rozezní telefony a lidé nabízejí svá svědectví.

Spotlight

USA 2015

Režie: Tom McCarthy

Hrají: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdamsová ad.

Uvádí Febiofest, distribuční premiéra 7. 4.

Spotlight bere svou výpověď velmi vážně: chce být, a je, poctivým filmem o poctivé novinařině. Někdy je v něm té ušlechtilosti a senzitivity málem až moc – třeba ve scéně, kdy si reportéři Sacha s Mikem dojatě vypráví, jak rádi v dětství chodili do kostela a rádi by se k tomu jednou vrátili, kdyby jim to teď církev svým pokrytectvím tak surově nezkazila. Novinářskou práci nicméně Spotlight zobrazuje plasticky, (téměř) bez příkras a laciného zjednodušení. Reportéři nejsou charismatické hvězdy ani líbivé objekty, ale profesionálové oddaní své práci. (Ona „nehvězdnost“ týmu je ovšem zábavně relativní: pořád je něco jiného, když hrají obyčejné lidi Michael Keaton, Mark Ruffalo a Rachel McAdamsová, a když se k nim připojí Brian d’Arcy James. Jeho Matt Caroll je obyčejný nejautentičtěji, ale čtyři takové by vydržel sledovat asi málokdo.)

Jedna z nejlepších věcí na filmu Spotlight je to, že tým z jeho názvu stále funguje a pracuje na nových kauzách. O to tu jde nakonec především.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.