Lidovky.cz

Při natáčení se psem nemůžete nic předvídat, říká režisér Rodinného filmu

Kultura

  6:00
PRAHA - V těchto dnech vychází na DVD Rodinný film původem slovinského režiséra Olma Omerzua. Příběh rodičů, kteří se vydávají na plavbu na jachtě, a jejich dětí obdařených nečekanou svobodou. Hlavní role ztvárnili Karel Roden, Vanda Hybnerová, Jenovéfa Boková a začínající Daniel Kadlec. Velký prostor dostal rovněž pes – ozývaly se i hlasy po ocenění jeho výkonu. „Práce se psem je těžší především v tom, že nejde všechno předvídat dopředu a hodně věcí vzniká při samotném natáčení. Ale ta nepředvídatelnost mě baví, dává filmu organičtější, živější tvar,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz režisér Olmo Omerzu.

Rodinný film vychází na DVD. foto: Reprofoto

Film byl uveden do kin v únoru letošního roku, ještě předtím ale stihl získat několik cen na zahraničních festivalech – MFF Tokio 2015 za nejlepší umělecký přínos nebo cenu za nejlepší herecký výkon pro Karla Rodena na Filmfestival Cottbus 2015.

Lidovky.cz: Je pravda, že první inspirací pro natočení Rodinného filmu pro vás byl článek o ztraceném a znovunalezeném psu?
Ano. Článek o psu, který se ztratil majitelům během plavby po oceánu, mi posloužil jako inspirace pro příběh o rozpadu rodiny. Často dostávám nápady na filmy při čtení novinových článků, bizarních internetových zpráv nebo sledování videí na youtube.

Pes v jedné z hlavních rolí.

Jenovéfa Boková, Martin Pechlát a Daniel Kadlec.

Lidovky.cz: Jste nejen režisérem, ale také spoluautorem scénáře Rodinného filmu – která z fází příprav a realizace filmu vás nejvíce baví a kterou naopak považujete z vašeho pohledu za nejproblematičtější?
Rád mám ranou fázi psaní námětu a treatmentu. Pak nastoupí doba psaní scénáře, která většinou trvá dlouho. Psaní scénáře je vždy hodně o trpělivosti, o spolupráci s dramaturgem, vznikne hodně verzí, dokud scénář nedostane konečný tvar a jasnou dramaturgii. Ve fázi příprav rád zkouším s herci, u samotného natáčení jsem pak často kvůli nedostatku času hodně nervózní.

Olmo Omerzu (* 1984)

Narodil se v hlavním městě Slovinska v Lublani. Už ve svých třinácti letech zde natočil svůj první krátký snímek Almir(1998), který vznikl v produkci RTV Slovenija. Ve vlastní produkci režíroval krátký film Nic(2003). V letech 2001–2003 působil jako člen vydavatelské rady komiksového časopisu Stripburger. Spolu s tímto magazínem spolupracoval jako autor na řadě evropských výstav. V roce 2004 vydal v rámci projektu Miniburger knihu komiksů s názvem Shadows(Stíny). Poté se rozhodl jít studovat do České republiky, z dětství a domova znal a miloval krátké filmy Jana Švankmajera a ve slovinském kině Kinoteka zhlédl snímky české nové vlny šedesátých let, mimo jiné i retrospektivu Věry Chytilové. Absolvoval pražskou FAMU (studia v letech 2004–2011) a debutoval dramatem Příliš mladá noc(2012), který měl světovou premiéru v sekci Forum na Berlinale. Tento oceňovaný snímek vypráví o setkání a zvláštním prolnutí světa dětí a dospělých a o křehké hranici vztahů, sexuality a dospívání. Za drama Příliš mladá nocbyl v roce 2012 na Cenách české filmové kritiky prohlášen za Objev roku.

Režisér Olmo Omerzu

Lidovky.cz: Komu je Rodinný film určen, jakým divákům byste jej doporučil především?
Rodinný film se týká všech segmentů rodiny, takže cílová skupina je velmi široká. Začíná jako film o dospívání, který se promění v rodinné drama o dospělých, a končí jako „robinsonský“ film, kde sledujeme psa, domácího mazlíčka osamoceného na pustém ostrově, který se stane metaforou rodinné tragedie.

Lidovky.cz: Říká se, že největší potíž na place bývá s dětmi a psy, souhlasíte s tímto tvrzením? A jak s ohledem na tento aspekt probíhalo natáčení Rodinného filmu?
Práce se psem je těžší především v tom, že nejde všechno předvídat dopředu a hodně věcí vzniká při samotném natáčení. Ale ta nepředvídatelnost mě baví, dává filmu organičtější, živější tvar.

Lidovky.cz: Jak vnímáte současné povýšení domácích mazlíčků na členy rodiny – v Čechách už takřka proměněné v kult?
Během natáčení jsem si hodně všímal videí na youtube, kde jsou zvířata personifikována. Tam mi přišel tento pohled už trochu zvracený. Lidé jsou často empatičtější vůči zvířatům, než vůči lidským osudům, což je hodně problematické.

Lidovky.cz: Co vás vede k rozhodnutí natočit na dané téma film? Mimořádně zajímavý příběh, záměr sdělit svůj pohled na věc, vyjádřit kritiku, vyvolat diskuzi...?
Nejdřív byl nápad se psem - fascinace tím, že se uprostřed filmu v momentu největšího dramatu odstřihneme od rodiny a sledujeme psa, který bojuje o život... a možná ne jen o ten svůj. Příběh psa zastupuje příběh lidské rodiny, skrz něj film mluví o stavu rodiny v dnešní společnosti. Jaká je její role, jaké hodnoty dnes zastupuje tradiční rodina, když je vůči ní projevována čím dál větší skepse.

Lidovky.cz: Jaký je váš pohled na různé platformy pro předvádění filmů – od klasického sdíleného zážitku v kině, přes možnost zakoupení filmu na fyzických nosičích (DVD, BD) až po předplacené VOD kanály, streamovací televize apod.
Jsem otevřený všem možným platformám, skrze které se člověk může dostat k filmům. A hlavně k těm, které se nedostanu do běžné distribuce a zasloužily by si to. Festivaly a VOD platformy jsou jediná cesta, jak se dostat k zajímavým filmům, když distribuční trh ovládají americké společnosti.

Vnada Hybnerová v Rodinném filmu režiséra Olma Omerzu.

Karel Roden v Rodinném filmu režiséra Olma Omerzu.

Lidovky.cz: Jaké jsou vaše aktuální profesní plány? Zmiňoval jste natáčení dalšího spíše komediálního filmu s dětmi v hlavní roli, došlo na jeho realizaci?
V srpnu začínám natáčet road movie s názvem Zigi zigi bom! Na začátku filmu policajti objeví malého kluka v autě s espézetkou s druhého konce republiky. Pokoušejí se zjistit, co se stalo, najít jeho rodiče, ale on si strašně vymýšlí. Půjde o film, který se týká podstaty vyprávění příběhů a v kterém pravda a lež tvoří nedělitelný celek. Autorem scénáře je Petr Pýcha.

Rodinný film vychází na DVD.
Pes v jedné z hlavních rolí.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.