Lili a dvě mámy
Patnáctiletá dívka Lili žije se svou pěstounskou matkou. K té se dostala z dětského domova, když jí bylo deset let. Její skuteční rodiče měli totiž problémy s alkoholem a s penězi. Komix se odehrává ve třech rovinách - první je život Lili, její vztahy s kamarády a standardní peripetie školou povinného dítěte. Druhou je vyprávění její pěstounské matky, která osvětluje těžkosti pěstounského vztahu. Poslední rovinou jsou samotná úskalí odtržení od biologické rodiny a podvědomá touha být s ní. Příběh je velmi citlivě vyprávěn a všem důležitým prvkům příběhu je dán dostatečný prostor. Vše podtrhuje působivá, až pohádková kresba. Ta v nekterých chvílích zachycuje prvky až magického realismu, které ale nepůsobí vůbec rušivě. Lili a dvě mámy je taková realistická pohádka pro mladé i dospělé. Ilustrátorka Lela Geislerová pravidelně kreslí komix Zen žen pro časopis Respekt.
Silnější než někdo
‚Nejhorší‘ dětský domov jako zakletý: nová ředitelka prý čachrovala s penězi, rezignovala |
Honza byl problémové dítě - neuměl se soustředit a dostával nekontrolovatelné záchvaty vzteku. Na svůj život před tím, než mu bylo pět, si vůbec nepamatuje. Od osmi byl v dětském domově, ze kterého se několikrát snažil utéct. Honzův příběh je trochu jako Charriérův Motýlek - touha po svobodě a samostatnosti za každou cenu. Komix věnuje velký prostor vnitřním Honzovým monologům, kterými vysvětluje své činy. Honza tak nepřímo vysvětluje motivace a touhy mnohých dětí, které jsou uzavřené v dětských domovech. Velmi aktuální dílo, které je navíc, jako jediné z trojice, okořeněné notnou dávkou vulgarismů.
Nebuď jak gadžo!
Výtvarně nejvíce stylizovaný komix vypráví příběh Michala. Ten je v dětském domově šťastný, protože přilne k jedné z vychovatelek, která je mu téměř druhou matku. V dospělosti si najde dobré zaměstnání a je úspěšný. I když se zdá, že si nemůže na nic stěžovat, tak je v hloubi duše přesvědčen, že v jeho případě úřady udělaly chybu. Podle Michalova názoru v první řadě nebyl důvod, aby v dětském domově vůbec byl. Komix je doplněn reprodukcemi úředních dokumentů v Michalově případě. Kresba je černobílá a působí až naivně a infantilně, což ostře kontrastuje právě s úředními listy. Nebuď jako gadžo! je čtenářský nejnáročnější díl trilogie, ale nabízí poutavý příběh, který převrací tradičně zažitá klišé dětských domovů na hlavu. Ilustrátorkou je Františka Loubat známá třeba pro oblíbenou sérii komixových stripů Kustodka Květa.