RECENZE: Za každou cenu. Bankovní loupeže a Jeff Bridges nikdy neomrzí

8:00
Jeff Bridges jako texaský ranger před penzí nenápadně září ve snímku Za každou cenu.

Snímek Za každou cenu. foto: CBS Television

Bylo by stylové, kdyby při nedávném udílení Oscarů předávali „Bonnie a Clyde“ Faye Dunawayová a Warren Beatty cenu pro nejlepší film právě snímku Za každou cenu. Je totiž důkazem toho, že filmy o morálně nejednoznačných bankovních lupičích půjde točit ještě dlouho. V nominacích na nejlepší film tento „neowestern“ Davida Mackenzieho nechyběl, o něco pravděpodobnější byl ovšem Oscar za vedlejší mužskou roli pro Jeffa Bridgese.

Ani tady se nakonec ne urodilo, ale Bridgesův výkon je skutečně povedený. Hraje nerudného texaského rangera, kterého už (skoro) nic nezaskočí. Spolu s dávným parťákem – polovičním Komančem – vyráží na svou poslední velkou stíhací jízdu. Drobnokresba jejich vztahu patří k nejlepším momentům filmu.

Snímek Za každou cenu.
Snímek Za každou cenu.

RECENZE: Masaryk míchá trochu kokainu s hodinou dějepisu

Proti rangerům stojí jiná dvojice propojená letitým vztahem: síť poboček Texas Midlands Bank přepadávají bratři Toby a Tanner Howardovi (Chris Pine a Ben Foster); snaží se tak sehnat peníze na splacení zákeřné zpětné hypotéky, kterou měla jejich zesnulá matka právě u Texas Midlands.

Za relativně drobný obnos, který si půjčila, má nyní bance připadnout její pozemek, kde byla nedávno objevena ropa. Ani jeden z bratrů nechce zisk pro sebe – Toby usiluje o zajištění pro syny ze svého rozvedeného manželství, chce je vytrhnout z koloběhu chudoby, který jejich rodinu provází po generace. A Tanner chce pomoci Tobymu. Sám nemá příliš co ztratit – poté, co zastřelil násilnického otce, se dostal na šikmou plochu a mládí proseděl v kriminále.

Scénář Taylora Sheridana (Sicario) nabízí vydatné množství „povinných“ stereotypů, k nimž paradoxně patří i znejišťování diváků, kdože je vlastně v právu: k zamyšlení se tu nabízí ještě skutečnost, že půda rekvírovaná nyní nenasytnou bankou byla už předtím uloupena indiánům... Po této stránce nepředstavuje film Za každou cenu žádnou senzaci, ale přesto se tvůrcům z velké části podařilo to, co chtěli: natočit kriminální thriller ve stylu bratří Coenů, který bude diváky napínat jako za starých časů a současně bude „cool“. Zásluhu na takovém výsledku má i hudba Nicka Cavea a spolehlivě působivé texaské exteriéry. I proto je škoda, že se distributor neodvážil vyrazit s tímto snímkem do kin a nabízí jej jen jako video.

Za každou cenu

USA 2016

Režie: David Mackenzie