Lidovky.cz

Proč v Praze kolabuje doprava

Názory

  17:53
Ad LN 20. 9.: Prahu ovládl dopravní kolaps
Velmi mě zaujal článek, v němž se autoři zabývají dopravními kolapsy v Praze. Zejména pak následující věta: "Na otázku, co způsobuje současný dopravní kolaps v Praze, umí odpovědět málokdo." Se skromností sobě vlastní prohlašuji, že já na ni odpovědět umím a bez nároku na odměnu se o ni podělím. Tedy: doprava v Praze (a nejen tam) kolabuje proto, že:
1. jezdí příliš mnoho aut
2. významná část řidičů neumí řídit, v důsledku čehož bourají a tím výrazně snižují již tak nedostatečnou kapacitu ulic
Chápu, že je to názor laický a nevědecký, ale což.
Zajímavé je, že "experti" nevědí, co je příčinou kolapsu, ale vědí, jak ho vyřešit. Ano: okruh! Až ten bude stát, budou po Letenské pláni poletovat bělásci s ševelícími křídly, po magistrále budou radostně výskat děti na kolech a bruslích a idyla bude završena zelenou oázou V Holešovičkách. Bude to stejná selanka, jako dnes panuje na Malé Straně poté, kdy byly otevřeny Strahovský tunel a Mrázovka či v Hloubětíně po zprovoznění Štěrboholské radiály? Nebo to nám snad slibovali jiní odborníci, než dnes? Pamatuji si také, jak "experti" prorokovali, že nový úsek trasy C do Ládví umožní zrušit většinu autobusových linek právě V Holešovičkách a tím komunikaci výrazně odlehčit. Výsledek? Každodenní kolony až k Bulovce.
Ale teď vážně: problémy s dopravou žádný okruh nevyřeší, jen je možná částečně a dočasně přesune jinam. Nevyřeší ho dokonce ani samotné výrazné zatraktivnění MHD, protože drtivá většina řidičů na své "nezadatelné právo" dojet kamkoli autem nenechá sáhnout. A tak si myslím, že jediná cesta k tomu, jak širšímu centru Prahy ulevit, je v takových opatřeních, která používání individuální automobilové dopravy výrazně znepříjemní a zdraží. To je ovšem velice nepopulární a málokterý politik to nahlas vysloví. Ale jiné cesty brzy nebude. Je-li průměrná obsazenost auta v Praze 1,4 člověka, zabírá pak každý cestující ve voze cca 4,5 metru čtverečního plochy. Na cestujícího v MHD se počítá s 0,5 metru na osobu, tedy 9x méně. A to platí jen o tramvajích a autobusech, cestující metrem nezabírá žádný městský prostor.
Dovolím si trochu opravdu tvrdé demagogie: v metru jsem viděl plakátek, na němž křehká dívčina stojí v narvaném vagóně s obličejem vmáčknutým do propoceného podpaží obrovského chlapa. Skutečně nechutný výjev, úplně jsem cítil ten strašný zápach. Plakátek ale naštěstí obsahuje řešení: kup si, slečno, auto a tím budeš podobně hrůzostrašných situací navždy ušetřena. Elegantní, moderní, "kúúúl". Dodám jen tolik, že až slečna, vymydlená a navoněná, usedne do svého nového vozu a otočí klíčkem, bude v ten okamžik vydávat mnohem více a mnohem nebezpečnějšího zápachu, než ten nejpropocenější chlap. Ale to je pustá a zlá demagogie, vím.....
Závěrem si dovolím vyslovit kacířskou domněnku, že za kolapsy si můžeme my sami. Z čehož zároveň plyne, že jedině my sami můžeme přispět k tomu, aby jich bylo co nejméně. Tím, že budeme přemýšlet zda a jak se někam dopravíme. Sedět v autě a nadávat na "ty nahoře", že situaci neřeší, to skutečně k výsledku nepovede...
Autor:
Témata: Praha, doprava
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.