Buy American, říká Obama a prosadil to i v Kongresu. Chraňme průmysl stejně, jak to dělá Amerika, prohlásili Sarkozy s Berlusconim, když se předevčírem rozhodli vytvořit silný ochranářský blok. Evropská unie ovládaná hyperaktivním Sarkozym nebude říkat Buy European, ba ani Buy French, převládne spíše Achetez français, nakupuj francouzské. A tak bychom mohli pokračovat sedmadvacetkrát.
Jde-li o evropské hodnoty na papíře a v jazyce smluvních paragrafů, ochranářství platí málem za sprosté slovo. Volnost, rovnost, solidarita, na tohle heslo přísahají Evropané. Jde-li o krizi a klesající národní produkty, stejní Evropané propagují nákupy nikoliv evropské, ale francouzské, německé, české. Tento handicap vůči Americe obnažuje krize.
Je to tak i s autoprůmyslem? Má být podpora té vlajkové lodi, hospodářské pýchy a zaměstnavatele dvanácti milionů lidí evropská, nebo národní? Včera Evropská komise rozhodla, že je to na státech, národních vládách, metropolích. Komise tu vystupuje jako určitý ochránce malých před nápady Nicolase Sarkozyho.
Projde požadavek Paříže, aby automobilka, jež získá dotaci, nesměla ve Francii propouštět? Ne, Paříž ho má stáhnout. Dotovat je možné, ale bez národního protekcionismu.
Bude celoevropské šrotovné? Nebude. Ať o něm rozhodnou státy, ale nesmí diskriminovat podle výrobců. To je signál i pro Škodovku v Německu: nediskriminační šrotovné + nízký kurz koruny = prodejní šance.
Brusel nepředkládá evropský plán na záchranu automobilek. A prý už vůbec nechce zachraňovat nezachranitelné. Kupujte auta francouzská, německá, česká, vzkazuje nám. Tady může Evropa svůj handicap nejednotnosti vůči USA proměnit ve výhodu. Kupujte třeba francouzsky, ale když dotujete, tak jen evropsky, zní vzkaz Bruselu.
Jde-li o evropské hodnoty na papíře a v jazyce smluvních paragrafů, ochranářství platí málem za sprosté slovo. Volnost, rovnost, solidarita, na tohle heslo přísahají Evropané. Jde-li o krizi a klesající národní produkty, stejní Evropané propagují nákupy nikoliv evropské, ale francouzské, německé, české. Tento handicap vůči Americe obnažuje krize.
Je to tak i s autoprůmyslem? Má být podpora té vlajkové lodi, hospodářské pýchy a zaměstnavatele dvanácti milionů lidí evropská, nebo národní? Včera Evropská komise rozhodla, že je to na státech, národních vládách, metropolích. Komise tu vystupuje jako určitý ochránce malých před nápady Nicolase Sarkozyho.
Projde požadavek Paříže, aby automobilka, jež získá dotaci, nesměla ve Francii propouštět? Ne, Paříž ho má stáhnout. Dotovat je možné, ale bez národního protekcionismu.
Bude celoevropské šrotovné? Nebude. Ať o něm rozhodnou státy, ale nesmí diskriminovat podle výrobců. To je signál i pro Škodovku v Německu: nediskriminační šrotovné + nízký kurz koruny = prodejní šance.
Brusel nepředkládá evropský plán na záchranu automobilek. A prý už vůbec nechce zachraňovat nezachranitelné. Kupujte auta francouzská, německá, česká, vzkazuje nám. Tady může Evropa svůj handicap nejednotnosti vůči USA proměnit ve výhodu. Kupujte třeba francouzsky, ale když dotujete, tak jen evropsky, zní vzkaz Bruselu.