Zákon jistě mohl být protiústavní z mnoha hledisek. Především konkrétní práva lidí, jichž se stavba letiště dotýká, musí být justicí chráněna. Ale kvůli tomu ještě nemusí být automaticky zrušen. A právě to je pro zákon, kterým parlament prohlásil za veřejný zájem jednu konkrétní stavbu, u našeho Ústavního soudu předvídatelný osud.
Právník vidí ideální stav v tom, že vše bude podřízeno abstraktním pravidlům. Ale každá složka moci - exekutiva, legislativa i soudnictví - má svou funkci. Ke stanovení veřejného zájmu je rozhodně povolána spíš exekutiva a volený zastupitelský sbor než soudnictví, které je naopak od přímého vlivu veřejnosti co možná nejvíc odděleno.
Poválečné dějiny Evropy ztotožnily pokrok s růstem role abstraktních pravidel na úkor výkonu praktické politiky. Jenže když se to přežene, stává se hlasování ve volbách aktem naprosté bezmoci. Politici v mnoha ohledech prostě nesmí dělat to, co je potřeba a pro co byli zvoleni. Za univerzálním opovržením politiky, vítězstvími různých antiestablishmentových stran a neúspěchy euroreferend stojí mimo jiné i právě tahle demokratická bezmoc.
Právník vidí ideální stav v tom, že vše bude podřízeno abstraktním pravidlům. Ale každá složka moci - exekutiva, legislativa i soudnictví - má svou funkci. Ke stanovení veřejného zájmu je rozhodně povolána spíš exekutiva a volený zastupitelský sbor než soudnictví, které je naopak od přímého vlivu veřejnosti co možná nejvíc odděleno.
Poválečné dějiny Evropy ztotožnily pokrok s růstem role abstraktních pravidel na úkor výkonu praktické politiky. Jenže když se to přežene, stává se hlasování ve volbách aktem naprosté bezmoci. Politici v mnoha ohledech prostě nesmí dělat to, co je potřeba a pro co byli zvoleni. Za univerzálním opovržením politiky, vítězstvími různých antiestablishmentových stran a neúspěchy euroreferend stojí mimo jiné i právě tahle demokratická bezmoc.