Lidovky.cz

Co udělá stát pro Romy a co oni sami pro sebe?

Názory

  18:38
Ad LN 21. 4.: Integrace? Jaká integrace?
Autorka říká o romském problému jen částečnou pravdu, a sice tu, která se týká většinové společnosti Obce, ministři, vláda, veřejnost – všichni dostali svůj díl. Domnívám se, že tak trochu zapomněla na ty z vlastních řad, kteří by také mohli pomoci.
Existuje mnoho vzdělaných a úspěšných Romů, mají svoje podnikatele, umělce i politiky. Romská inteligence není zanedbatelná. Obávám se však, že selhává ve dvou důležitých funkcích, které by značnou měrou přispěly k řešení romského problému: působit jako vzor a účinně pomáhat s řešením.
Ještě v šedesátých letech existovala v USA rasová segregace černochů. Jenomže už tehdy černošští vůdci něco znamenali, vedli boj za svoje etnikum a bílým politikům byli rovnocennými partnery. Podobně lékaři, vědci, herci, sportovci. Zkrátka černoši měli své vzory a společnost se tam od té doby zcela změnila.
Autorka Jana Horváthová správně ví, že základem úspěchu je škola. Jenomže mají sami romští pedagogové nějaké projekty, jimiž by pomáhali? Nějaké zásadní pedagogické práce, programy zaměřené na vzdělávání a sociální integraci? Možná mají, ale nevím o nich. Snad kdyby se o nich psalo alespoň jednou týdně v novinách ... Přitom vůbec nepochybuji o tom, že v EU je na takové programy peněz nikoli dostatek, nýbrž přebytek.
Autorka příspěvku říká, že učitelé předstupují před žáky nedostatečně profesně připraveni nebo s naivitou. Dobře, a proč nevznikne projekt vedený romskými odborníky, kteří by běžné učitele v tomto ohledu vzdělávali?
Myslím, že to byl J. F. Kennedy, kdo řekl neptej se, co Amerika udělá pro tebe, řekni, co uděláš pro Ameriku.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.