Když Švýcaři před devíti lety odmítli v referendu zmrazit přistěhovalectví, ostatní Evropa žasla – to by jinde neprošlo. Když teď řekli NE minaretům, něco se skutečně děje.
Zamést s tím výsledkem jako s výhonkem pravicového populismu je laciné. Vždyť v Turecku byl před dvanácti lety odsouzen dnešní premiér Erdogan za to, že veřejně citoval sto let staré verše: "Mešity jsou naše kasárna, kupole naše helmy, minarety naše bajonety a věřící naši vojáci." A Evropa tu ochranu sekulárního státu chválila.
Jistě, racionální Evropan minarety k bajonetům nepřirovnává. Ale racionální Evropan si všímá normotvorné role islámu. Pokud muslimové v Evropě nadřazují normy islámu normám občanským, něco tu smrdí. Švýcaři neodmítli minarety kvůli jejich cizorodé architektuře či kvůli hluku muezzinů. V zemi, kde radnice dokážou prosadit zákaz vjezdu aut do některých alpských údolí, by si s architekturou i hlukem poradili. Švýcaři odmítli symbol nadřazování norem islámu.
Hledáme-li tu nějaký společný evropský jmenovatel, najdeme ho ve sklonu k umělým harmonizacím. Proč jsou minarety zakázány v celém Švýcarsku, když většinám v Ženevě, Basileji či Lausanne nevadí? Mají smůlu. Stejně jako ti Evropané, kteří si myslí, že by vedle sebe mohly koexistovat kuřácké i nekuřácké restaurace, zářivky i žárovky. Kdo se vymyká, je zglajchšaltován.