Lidovky.cz

WEISS: Drsný řez

Názory

  8:04
Jedna z nejdůvtipnějších reklamních kampaní vůbec spočívala v sérii fotografií zobrazujících hedvábné látky či vlákna v různém stadiu stříhání či řezání ostrými předměty. Vznikla v 80. letech k propagaci cigaret Silk Cut, což znamená hedvábný střih či řez, a neobjevuje se v ní jediná cigareta.

Kouření. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Není pochyb o tom, že si tabákový marketing nějak poradí i s dalšími omezeními na označování tabákových výrobků, které chystá Evropská komise. Ta mají uvrhnout na vzhled cigaret omezení, jež jsou jakýmsi designovým ekvivalentem předpisů upravujících vzhled vězeňských cel.

Unie už se jednou, v roce 1988, rozhodla zakázat veškerou reklamu na cigarety. Jenže tuto směrnici Evropský soudní dvůr, jenž zřídkakdy nachází pravomoc, kterou by unie neměla mít, v roce 2001 zrušil (žalobu podalo Německo). Totální zákaz se nedal zdůvodnit potřebami jednotného trhu, nýbrž cíli zdravotněpolitickými, jež jsou ovšem z působnosti unie vyňaty. Vyhodíš ji dveřmi, vrátí se komínem - Komise se zjevně salámovou metodou snaží dospět přesně k tomu cíli, který jí soudní dvůr zapověděl.

Kuřáci jsou dnes objektem, na němž byrokrati mohou dávat průchod sadismu a postupovat vůči nim se zlomyslností, jakou by si nikdy nedovolili třeba k ilegálním přistěhovalcům - aniž by si ovšem dovolili kouření zakázat. Nějaká vláda by už konečně měla najít odvahu to udělat.

A nést politické následky.

Mimochodem, regulací prodeje cigaret se aktivita unie v oblasti tabáku nevyčerpává. Až do letoška taky dotuje jeho pěstování v Řecku.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.