Lidovky.cz

PEŠEK: Pražské volební stavby, s.r.o.

Názory

  13:30
V Praze je prostě blaze. Není sice jisté, zda se tu jednou zjeví Duch sám, jak prorokují „Plastici“ v jedné ze svých nejznámějších písní. Prozatím se tu alespoň zjevují nové stavby – s příchodem pondělí se poprvé auta a tramvaje rozjely po novém svítícím mostě, snad už za necelé dva měsíce budou řidiči brázdit podzemí metropole úchvatně dlouhým tunelem a na jaře mají Pražané dojet metrem až do pohledné skleněné stanice Nemocnice Motol.

Oblouk mostu mezi Holešovicemi a Trojou. foto: tunelblanka.cz

Tím to ale nekončí. Politici se trumfují, kdo chce víc zbrusu novou trasu metra D a do stavebního menu se vrátila i oblíbená položka – vylepšení spojení na letiště. Inu, za dveřmi jsou volby...

Začněme od konce. Myšlenku železničního spojení k letištním terminálům dnes oprášil premiér Sobotka s pražským volebním lídrem sociálních demokratů Ludvíkem (společně s již zmiňovaným „Déčkem“ a spojnicí mezi dálnicemi Brno a Hradec Králové). Je úsměvné, jak se plány na rychlejší a civilizovanější cestu k letišti točí v kruhu. Chvílemi se tam má dostavět metro A, jindy modernizovat a odbočkou dovést vlaková trať na Kladno. V nejzářivějších a nejtroufalejších dobách moderní pražské historie se dokonce velikášsky slibovaly obě varianty zároveň. A pak přichází doba rozpočtového vystřízlivění. Výsledkem je, že dál nezbývá, než se na letiště trmácet starým dobrým způsobem: buď autobusem č. 119, vlastním autem nebo taxíkem.

Otevírání nových dopravních tepen, sliby o jejich brzkém zprovoznění či plány na budování dalších samozřejmě souvisejí s volbami. Někdy více, někdy méně. Trojský most by se tak jako tak někdy v této době zprovoznil, tunel Blanka a metro také – tady šlo spíš o to, jak to voličům „prodat“. Sny o nové trase metra D také nejsou pouze volební, jen se o tom teď víc mluví. U absentujícího důstojného spojení na letiště to bohužel vypadá hůř – ostatně, pokud by dřívější sliby došly naplnění, už by vlaky k termínálům alespoň rok jezdily (tady si můžete prohlédnout vizualizaci i se zamýšlenými stanicemi a jmény slibujících).

Na druhou stranu, pokud jsou volby hnacím motorem pro nové dopravní stavby, tak by to nakonec nebylo až tak špatné. Navíc v souvislosti s tunelem Blanka a Trojským mostem se při hořekování, jak moc se to všechno prodražilo, často zapomíná na to hlavní: že jde v obou případech o unikátní stavby, náročné na projektantský i stavební um (a prodloužení metra A má dokonce vyjít i levněji). Čímž nemá být řečeno, že se na prošustrované miliardy nemá hledět a viníky nepopohánět. Když se ale podíváme do světa – včetně jeho civilizovanější části – i tam se u velkých staveb často konečný účet šplhá mnohem výš a pásky přestřihávají později. Jen to musí být v přijatelných intencích.

A tip na konec: kdy se znovu bude „vážně řešit“ dopravní spojení na letiště? Co třeba takové září, říjen 2018...?

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.