Lidovky.cz

Nejnebezpečnější místa máme zmapovaná

Starostové píší

  1:04
TŘEBOŇ (Jihočeský kraj) - Je všední den, 7.30 ráno. Děti jdou do školy. Některé pěšky, jiné přijíždějí na kole, další přivážejí rodiče auty. Na ulicích před třeboňskými školami je rušno. V jejich blízkosti, u přechodů pro chodce, ráno na provoz a bezpečnost dohlíží strážníci městské policie.

V Třeboni dbají, aby přechody pro chodce byly co nejbezpečnější, přistoupili proto k jejich revitalizaci. Ve městě vyrostly také nové cyklostezky. foto: ARCHIV RADNICE

Dopravní chaos před školami, to je obrázek typický pro malá i velká města. Jak se chovat v provozu, se učí už předškoláci. Městská policie je orgánem, který se u nás stará i o prevenci nejen mezi předškoláky a školáky, ale i mezi seniory. Přesto, že je člověk teoreticky připraven, je mnohdy oříšek vyladit praxi tak, aby se do provozu vešli jak chodci, tak automobily a vzájemně se obě skupiny respektovaly. Většinou se přistupuje ke stavebním úpravám přechodů pro chodce, k jejich dalšímu zvýraznění. V posledních letech jsme v Třeboni takto upravili hned několik míst. Některé z přechodů svou délkou nevyhovovaly předpisům. Zde se přistoupilo ke stavbě dělících ostrůvků. Město přitom hradilo pouze část nákladů, větší díl investice platilo Ředitelství silnic a dálnic.

Kromě toho získala tato místa i nové osvětlení. Nejen v Třeboni, i když zde obzvlášť, jde jak o sladění provozu motoristů a chodců, tak v hojné míře i cyklistů. Ve dvou ulicích pro ně vznikly samostatné pruhy, upravena byla část cyklostezky. Cyklopropojení s místními částmi postupně budujeme již několik let, kdy se především snažíme získat pozemky pro cyklostezky.

V Třeboni pracuje speciální cykloskupina mapující nejnebezpečnější místa a jejich úpravou se pak město zabývá. S nadcházející sezonou musím říct, že v případě Třeboně je bezpečnost provozu do značné míry právě o cyklistech. Atraktivní Třeboňsko rádo poskytne svou pohostinnost, ovšem cyklisté musí vědět, že tady nejsou sami, že ulice ve městě nejsou vždy cyklostezkou, stejně jako silnice spojující okolní obce. Když se z řidičů stanou cyklisté, často to vypadá, jakoby na základní pravidla silničního provozu zapomněli.
Bezpečnost centru města by měla zvýšit i nová dopravní koncepce. Pokud historickým náměstím projíždějí vozidla, cyklisté, maminky s kočárky, chodí turisté i místní obyvatelé, je jen otázkou času, kdy se něco stane. Území středu Třeboně je přitom pěší zónou. Nová úprava počítá s mechanickou zábranou, která dokáže oddělit, kdo na náměstí vjet za určitých podmínek může a kdo ne.

Proto, aby se děti bezpečně dopravily do a ze školy, aby senioři mohli bezpečně dojít k lékaři, do obchodu apod. zachováváme bezplatnou místní dopravu spojující místní části s centrem. Město ji dotuje více než půl milionem ročně.

Víme, že nejrůznější úpravy jsou důležité, především ale bude vždy záležet na obezřetnosti a toleranci samotných účastníků provozu.

Terezie Jenisová, starostka města Třeboně, KDU-ČSL

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.