Lidovky.cz

Investice, prevence a pro nenapravitelné řidiče i sankce

Starostové píší

  1:12
HLUČÍN H(Moravskoslezský kraj) - Patříme k té velké spoustě měst, která zoufale volají po obchvatu. Jenže ten je zatím v nedohlednu. Hlavní silnice propojující Ostravu se zbytkem Hlučínska i Opavou protíná městskou výstavbu a rozbíjí ji na dvě části, které k sobě mají fyzicky tak blízko, a přitom jsou kvůli silnici necitlivě rozdělené.

Prvními chodci, kteří v Hlučíně využili nově nasvětleného oranžového přechodu, byly děti z mateřinky Severní. foto: IVANA GRAČKOVÁ

Na jedné straně kulturní dům a velké sídliště se základní školou, na straně druhé centrum města s náměstím, kostelem, domem dětí i zámkem. Snad se jednoho dne podaří dosáhnout toho, že se silnice I/56 změní v komfortní místní komunikaci a hustá doprava se přesune mimo město. Do té doby ale musíme zajistit bezpečnost chodců, kteří ji denně přecházejí, i motoristů, kteří se na příjezdech z okrajových částí Hlučína i na mimořádně frekventovaném hlavním průtahu často dostávají do rizikových situací. Mnohdy i vlastní vinou, protože jen málokterý řidič povolí nohu na plynu, když mine ceduli s nápisem Hlučín.

Na silnici I/56 město postupně od roku 2010 vybudovalo dělící ostrůvky, v křižovatce s ulicí Rovniny, odkud vyjíždí spousta aut ze stejnojmenné místní části, loni přibyl připojovací pruh doleva ve směru na Opavu. Speciální osvětlení šité na míru se v minulém roce zásluhou příspěvku Nadace ČEZ přidávalo k přechodu pro chodce v ulici ČSA v místě křížení s ulicemi Hornická a Severní, kde se v minulosti stala tragická dopravní nehoda. Poblíž je mateřská škola, na druhé straně frekventované silnice je základní škola a obchodní centrum. V obou směrech tedy denně projde nejen mnoho dospělých, ale také dětí. Posílení bezpečnosti na takovém místě má proto pro město strategický význam. Učitelé i děti se na osvětleném oranžovém přechodu cítí bezpečnější a klidnější zvláště v pošmourných podzimních a zimních dnech, kdy je brzy tma.

I pro letošní rok Hlučín plánuje významné investice do zvýšení bezpečnosti dopravy, celkem to bude minimálně 7,5 milionu korun. Rekonstruovat se bude další křižovatka silnice I/56 s ulicemi Opavská a Celní, kde přibude světelná signalizace. Poprvé město instaluje na čtyřech nebezpečných úsecích u přechodů pro chodce zpomalovací semafory. Na těch automaticky naskočí červená, jakmile se k nim auto blíží vyšší než povolenou rychlostí. Po dobrých zkušenostech s nasvětlením oranžového přechodu se bude přidávat osvětlení i na přechodu u křižovatky ulic Jandová a U Zámečku v Darkovičkách.
Aktuálně v radě města diskutujeme ještě o další investici do zvýšení dopravní bezpečnosti. Uvažujeme o pořízení úsekového měření, protože ani všechna technická opatření jako ostrůvky nebo zpomalovací semafory pravděpodobně neodradí některé řidiče od nebezpečné jízdy. Není to sice příjemná představa, ale zdá se, že na některé jedince nemá osvěta vliv, že je přesvědčí jedině sankce. Ovšem na prevenci město samozřejmě nerezignuje a nejvíce se jí hodlá věnovat u dětí. Také proto je naše dopravní hřiště od jara do podzimu v neustálé permanenci.

Pavel Paschek, starosta Hlučína , Občané pro Hlučín

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.