Lidovky.cz

ZVĚŘINA: Může být Miloš Jakeš považován za neškodného dědu?

Názory

  12:01
PRAHA - Může být generální tajemník ÚV KSČ a vládce pozdního socialistického Československa Miloš Jakeš považován za neškodného dědu? Organizátor trutnovského hudebního festivalu Martin Věchet má za to, že když tohoto bývalého funkcionáře pozve a ukáže mu, „co zakazovali, potlačovali a co rozháněli“, bude to jakýsi triumf svobody nad myšlenkou represe.

Miloš Jakeš na oslavě svátku práce KSČM. foto:  Michal Šula, MAFRA

S Mildou ne! Festival Trutnoff čelí kritice poté, co pozval Miloše Jakeše. Rušíme účast, reagují Plastici a další

Celé to můžeme považovat za povedený marketing (o festivalu se mluví), nebo hloupý vtip (někteří na festivalu nesměli vystoupit, protože byli v seznamech spolupracovníků StB). Staví nás to ale před otázku, nakolik je dnes třiadevadesátiletý stařík Jakeš symbolem zločinného režimu.

Především je třeba říci, že ten pán byl směšný již v 80. letech, takže dělat si z něj legraci dnes nebo z něj dělat jakousi atrakci je trochu trapné i pro pořadatele. Je však též bez pochyb, že Jakeš byl v 80. letech na vrcholu mocenské pyramidy a vyhazování z práce, ze školy nebo mlácení demonstrantů se nemohlo dít bez jeho souhlasu.

Stejně tak má na svědomí tisíce zkažených životů těch, kteří nemohli studovat či pracovat v oboru, v němž chtěli, nebo dokonce zemřeli při překročení hranic „tábora míru“. A to prosím neprobíráme jeho vlastizrádnou roli po invazi v srpnu 1968.

Kdyby Miloš Jakeš mohl, vládl by tu stále, zavíral by a nechal šikanovat obyvatele. Na svobodě ani na právech bližních mu nezáleží, jako mu na nich nezáleželo celá léta a jako na nich nezáleží jeho rodné straně. Z tohoto pohledu je jistě oprávněná reakce některých hudebníků, že raději budou festival bojkotovat, než by se tam sešli s Jakešem. Pan Věchet si musí uvědomit, že může Miloši Jakešovi dát rozhřešení pouze sám za sebe, a nikoli za všechny příznivce festivalu.

Čím však vystihlo pozvání Miloše Jakeše ducha doby, je absolutní bezhodnotovost. Tento přístup nejenže relativizuje zločiny minulosti, ale i jasně deklaruje, že nemá cenu nějaké hodnoty vyznávat, protože, řečeno s Václavem Havlem, „všichni jsme tak nějak z jedný český mámy“, nebo s Limonádovým Joem: „Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina.“ Ty, kteří by s tímhle přístupem k minulosti nesouhlasili, lze označit za extremisty, již podlehli nenávisti, a případně je podle zbrusu nových paragrafů jako nenávistníky i odsoudit. Společnost, která nevyznává nic víc než vlastní pohodlí, ale nepřežije, to nám říká nekorektní historie.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.