Tvrdit, že příčinou násilí není teror, ale obrana proti teroru, je novum, leč nachází širokou shodu. Prezident Abbás pro detektory kovů přerušil s Izraelem styky. Muftí Jeruzaléma řekl, že kvůli detektorům kovů jsou modlitby na Chrámové hoře neplatné. A terorista, který v pátek na Západním břehu ubodal tři Židy, byl prý motivován právě instalací detektorů kovů.
Střety s policií se v Jeruzalémě přiostřují. Abbás přerušil styky s Izraelem |
Detektory prý porušují status quo na Chrámové hoře. Jak jinak ale odpovědět na útok o týden dříve na témže místě? I ten vybočil ze stereotypu: tři izraelští Arabové zastřelili dva policisty z řad dr úzů. Jinými slovy: arabsky mluvící Izraelci zastřelili arabsky mluvící izraelské policisty. Do citlivé oblasti pronesli moderní samopaly Carl Gustaf. Proto ty detektory.
Pokud někdo v takové situaci klade příčinu napětí ne na teroristy, ale na obranu (prevenci) proti nim, cosi tím říká o sobě i své schopnosti či upřímnosti vyjednávat soužití a mír. Detektory kovů nejsou příjemné, ale dnes se s nimi setkáváme skoro všude: v Jeruzalémě u Západní zdi (svatém místě judaismu), v Mekce svaté pro muslimy, na Pražském hradě i na mnoha základních školách v USA. Ale zaútočí kvůli nim „pražská kavárna“ na Hrad? Zatím to nebylo zaznamenáno.
Těžko tu vést jasnou příčinnou souvislost, ale jednoho podezření se člověk nezbaví. V posledních měsících byly na půdě OSN a UNESCO přijaty rezoluce, jež připisují veškerý vztah k Chrámové hoře jen Palestincům a muslimům. Jako by tam nebylo centrum židovského státu a náboženství už tisíc let před prorokem Mohamedem. Nelze se zbavit podezření, že tyto rezoluce, přijaté za podpory pokrokových sil v EU, napájejí právě tu demagogii, která teď ukazuje zuby: totiž že problémem není teror, ale obrana proti němu.