Lidovky.cz

Halenka ušitá dětským otrokem

Svět

  8:55
LONDÝN - Celosvětová síť obchodů Gap stáhla z prodeje oblečení, které v Indii bez nároku na odměnu šijí 10leté děti. Vyprávění chlapce bylo součástí pátrání novinářů po tom, kde a za jakých podmínek vzniká oblečení prodávané v západních obchodních řetězcích.

Obchod Gap v Paříži. foto: AFP

„Řekli mi, že musím odpracovat částku, kterou za mě majitel zaplatil, abych se mohl vrátit domů. Dál ale pracuju zadarmo,“ svěřil se britskému nedělníku The Observer 10letý indický chlapec jménem Amitoš.  V tomto případě šlo o halenku, kterou za 20 liber (necelých 800 korun) prodával řetězec Gap Kids, patřící do sítě prodejen Gap.
 
Vedení firmy se rozhodlo, že nebude riskovat pošramocení pověsti a inkriminované oblečení stáhlo z prodeje. „Začátkem týdne jsme byli obeznámeni s případem, kdy pro jednoho z našich dodavatelů pracovaly děti. To je pro nás zcela nepřijatelné,“ komentoval rozhodnutí mluvčí řetězce Dan Henkle. Podle něj nebyla halenka stažena z prodeje pouze v Británii, ale neměla by se objevit v žádném ze zhruba 3000 obchodů, které Gap ve světě má. „U nás platí přísný zákaz dětské práce a toto nařízení bereme velmi vážně,“ dodal mluvčí.

Výprask za málo práce
Jak na svých internetových stránkách uvedla BBC, 10letého Amitoše prodala do výrobny v Dillí jeho rodina. Malý Ind se novinářům svěřil, že bez nároku na odměnu pracuje už čtvrtým měsícem. „Šéf mi řekl, že nedostávám peníze kvůli tomu, že se stále zaučuju,“ uvedl.

Jiný, jen o dva roky starší chlapec zase vypověděl, že dětští zaměstnanci jsou často biti - to když jejich šéfové mají pocit, že neodvádějí dost práce.

Odhalení 10letého dětského otroka a stažení jeho výrobku - dívčí halenky - z prodeje je ovšem jen kapkou v moři. Velká část značkového oblečení se vyrábí v Asii a podle nevládních organizací je při tom často využívána právě dětská práce. Podle aktivistů by konec „novodobého otroctví“ mohla přinést účinnější kontrola, a to nejen ze strany dotyčných firem. „Toto je jen poslední ze série skandálů, které se objevují už téměř rok,“ prohlásil mluvčí kampaně War on Want Paul Collins. „Dokud se budou řetězce jako Gap regulovat pouze samy a na jejich výrobny a dodavatele nebude dohlížet nezávislý regulátor, budou tyto skandály pokračovat,“ dodal mluvčí. V rámci Británie pak k činu vyzval premiéra Gordona Browna.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.