Lidovky.cz

Rusové si kupují lepší pověst

Svět

  8:53
MOSKVA/PRAHA - Rusové jsou ve světě považováni za mafiány, alkoholiky či v lepším případě za „legrační mužiky“. A pověst vlády zase pošramocují četné konflikty – ať už ten válečný s Gruzií, či ten plynový s Ukrajinou. Moskva ale není s tímto obrazem spokojena a snaží se jej vylepšovat – a jelikož jde o nelehkou práci, stojí to i nemalé peníze.

Vladimir Putin na titulní stránce Time jako osobnost roku. I toto byla jedna z ruských zakázek? foto: Reprofoto

Jak uvedl moskevský list The New Times, jen za poslední dva roky za to utratili Rusové přes deset milionů dolarů. I tak ale image země stále upadá.

Vytváření přívětivého obrazu Ruska ve světě mají na starosti mistři ve svém oboru: americká firma Ketchum společně se svojí divizí The Washington Group, vypomáhá i GPlus Europe. O jejich služby projevil zájem již v roce 2006 tehdejší ruský prezident a nynější premiér Vladimir Putin, když v Petrohradě pořádal summit zemí G8.

Specialisté na PR měli za úkol představit Rusko v novém světle – jako moderní, prosperující a perspektivní stát. Pětadvaceti expertům firmy Ketchum se tehdy povedlo za dva miliony dolarů splnit Putinovo přání. O rok později podepsala Moskva s firmou Ketchum další smlouvu. Tentokrát šlo o navazování kontaktů s americkými sdělovacími prostředky – především s deníky The New York Times a The Wall Street Journal, televizí CNN, časopisem Newsweek či zpravodajskými agenturami Reuters a The Associated Press.

Šlo o pokus „protlačit“ rozhovory s ruskými představiteli do těchto médií. Kromě toho se ujednání týkalo pořádání konferencí o Rusku, udržování kontaktů ruských politiků s vlivnými americkými kongres many a lobbování jako takového. Za práci plánovanou na dva měsíce měli experti firmy dostat  z ruského rozpočtu 845 tisíc dolarů. Další kontrakty následovaly, až se částka zaplacená za PR služby vyšplhala na hranici 10 milionů dolarů.

Z pohledu Moskvy to nebyly vyhozené peníze. Například Osobností roku, vyhlašovanou každoročně prestižním časopisem Time, se za rok 2007 stal právě Putin. A nyní se spekuluje, že šlo o jednu z ruských zakázek.

A kritika utichla...
Podle ruského politologa Nikolaje Zlobina ale žádné peníze už nepomohou: „Putin válku o reputaci Ruska naprosto prohrál“, tvrdí a dodává: „Dnes ve světě platí, že být Rusem není výhodné.“

Největší výdělky mají PR agentury v dobách, kdy se Rusko chová „nevhodně“ – vztahy se Západem se kazí a obraz Kremlu ve světě získává ty nejtemnější kontury. To se projevilo například loni v létě, kdy ruské tanky vtrhly do Gruzie. Expertům na vylepšování obrazu země se ale prý alespoň podařilo ochránit Rusko před uvalením sankcí. Kritika brzy utichla a válečné téma překryla finanční krize – byť ruský státní rozpočet byl lehčí o pár set tisíc dolarů. Podobně to probíhalo i na přelomu roku během sporu o dodávky plynu mezi Moskvou a Kyjevem.

Podle dalšího politologa Stanislava Bělkovského jsou ruští lídři přesvědčeni, že za peníze lze „napravit“ libovolné škody napáchané na pověsti státu. „Kremlu se nedá vysvětlit, že hlavním tvůrcem image země je právě politika jejího vedení,“ tvrdí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.