Lidovky.cz

Z Bělehradu do Sarajeva vyjel poprvé po téměř 18 letech přímý vlak

Svět

  14:30
BĚLEHRAD/SARAJEVO - Poprvé po téměř osmnácti letech od válečného konfliktu v Bosně a Hercegovině vyjel z Bělehradu přímý vlak do bosenské metropole Sarajevo. Kdysi populární expres přestal mezi oběma městy jezdit v dubnu 1992.

Z Bělehradu do Sarajeva vyjel po téměř 18 letech přímý vlak foto: AFP

Do Sarajeva vypravila železnice vlak se třemi umouněnými vagony. První spoj obnovené linky využilo z Bělehradu 17 lidí, devět z nich cestuje až do konečné stanice v Sarajevu. Cesta z Bělehradu do Sarajeva trvá osm hodin, to je o dvě hodiny déle, než tomu bylo v minulosti.

Olympijský expres opět vyjel z Bělehradu do Sarajeva

"Jde o velmi důležitou událost, že spojení je obnoveno," prohlásil bělehradský právník Branko Rogošić, který je jedním z cestujících.

Cestující

Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii, milovala jsem ho.

Ušmudlaná okna, omšelé sedačky a staré vagony nepřipomínají slávu kdysi pověstného Olympijského expresu, jak se rychlík nazýval. V 80. letech byl železniční spoj mezi Bělehradem a Sarajevem nejmodernější v celé Jugoslávii. Expres byl u příležitosti olympijských her v roce 1984 v Sarajevu nově vytapetován, na podlahy byl položen červený koberec a pasažéry obsluhovali stevardi. Spoj si oblíbili zejména lyžaři, obchodníci a mládež.

"Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii, milovala jsem ho," řekla jedenačtyřicetiletá překladatelka z Bělehradu Slavica Nikoličová, která Olympijským expresem často jezdila.

Z Bělehradu do Sarajeva vyjel po téměř 18 letech přímý vlak

Válka skončila...
Spoj patřil k takzvané zlaté éře Jugoslávie, které se země těšila v 70. a 80. letech. Vlak symbolizoval to, co někdejší jugoslávský prezident Josip Broz Tito nazýval bratrstvím a jednotou, poznamenal server BBC. Lidé tehdy mohli začít den v sarajevské kavárně v osmanském stylu a po pohodlné šestihodinové jízdě uzavřít den večírkem v Bělehradu.

Zástupci železnic doufají, že linku si lidé opět oblíbí a že během zimy přiláká cestující, kteří se vlakem vydají na zimní dovolenou. Za lístek na celou asi 500kilometrovou trasu zaplatí cestující v přepočtu 800 korun.

...ale etnické problémy přetrvaly
Ačkoliv válka skončila, etnické problémy přetrvaly. Poznat je to i na vlaku, který je etnicky rozdělen. Jeden vagon poskytly železnice bosenských Srbů, další Srbsko a třetí Sarajevo. Vůz bosenských Srbů do Sarajeva nedojede, bude totiž od soupravy odpojen v Republice srbské, jedné ze dvou bosenských entit.

Občanskou válku v Bosně a Hercegovině podle posledních odhadů nepřežilo na 100.000 lidí. Bojové operace ukončila v prosinci 1995 daytonská mírová dohoda. Země se poté vnitřně rozdělila na dva silně autonomní správní celky, muslimsko-chorvatskou Federaci Bosny a Hercegoviny a Republiku srbskou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.