I Hamdí abú Karíš nedávno dostal svou Hyundai Elantru vcelku a netknutou, napsala agentura Reuters. "Je to jedinečný pocit. Není nic lepšího než sednout za volant zbrusu nového auta," pochvaluje si šedesátník, jehož limuzína za ním přijela širokým tunelem ze Sinaje.
V Egyptě by dal abú Karíš za své hyundai 20.000 dolarů (367.000 korun). Prodejci v Gaze ale musel zaplatit o třetinu víc a k tomu ještě 9000 dolarů (165.000 korun) za registraci a další poplatky.
Prodejce automobilů Ajád Araír říká, že nové auto pašované z Egypta si v Gaze mohou dovolit jen ti movití. Dostat do pásma automobil není nic snadného, takže zákazníci musejí zaplatit předem. Minulý měsíc egyptská policie zabavila náklad 41 aut, což byla rána pro dealery i pro zákazníky. Levné v pásmu nejsou ani ojetiny, jelikož k blokovanému zboží z Izraele patří i náhradní díly. Ty pašované jsou drahé.
Stovky chodeb
Pod krátkou hranicí jsou stovky chodeb, jimiž palestinští podnikavci pašují úplně vše. Jídlo i benzin, živá domácí zvířata i zbraně.
Nelíbí se to Izraeli, ale ani Egyptu. Egypťané začali nedávno do země na hranici nořit ocelové bloky, aby podzemní obchod zablokovali. Na mnoha místech proto zmlkly generátory na výrobu elektřiny a usedl prach, který za provozu víří dělníci vláčející podzemím tuny zboží. Egypt nejen staví zátaras, ale jeho policie začala tvrdě pronásledovat egyptské partnery palestinských pašeráků.
"Už čtrnáct dní nejsem schopen nic nakoupit, tak zavírám. Neprojde teď ani stéblo, ani nit," řekl majitel tunelu abú Hamza a dává na otvor do své šachty dřevěnou závoru. Svých 15 dělníků, kteří se střídali ve dvou směnách, poslal domů.
Mnoho z chodeb patří lidem z Hamasu. I ten přiznává, že se přísun zboží dramaticky omezil. Z tisíců dělníků teď má práci jen několik set.
Podíl na tom má nejen drakonické opatření Egypta, ale také uvolnění blokády Izraelem. Ten nedávno začal do pásma pouštět kamiony s oblečením a obuví, tento týden také dřevo a hliník. "Podzemní obchodníci", kteří si udělali zásoby tohoto artiklu z Egypta, teď přijdou o tučný zisk.
"Když Izrael pustí do pásma zboží, jaké prodávají pašeráci, půjdou ceny dolů. Kdyby Izraelci blokádu ukončili, byly by tunely zbytečné," říká abú Hamza.
Izrael pásmo blokuje od roku 2007, kdy se tam vlády ujal radikální Hamas, který Izrael neuznává a nechce s ním vyjednávat. Pouští na toto přímořské území jenom humanitární potřeby, ale nic, co by bylo zneužitelné k výrobě protiizraelských bomb.