Lidovky.cz

Bezpečný airbus? Australané objevili další závady na motorech

Svět

  9:36
SYDNEY - Minulý týden musel největší dopravní letoun na světě Airbus A380 nouzově přistát v Singapuru. Za letu totiž odpadly ze stroje části motoru a australská společnost Qantas proto podrobila svou flotilu zkoumání. Odborníci objevili další problémy hned na třech motorech instalovaných v airbusech. Obří letadla proto zatím zůstávají na zemi.

Airbus A380 musel nouzově přistát v Singapuru. Za letu mu odpadly části motoru foto: Reuters

O uplynulém víkendu mechanici věnovali dlouhé hodiny důkladné kontrole všech motorů. Airbusu A380, jež komerčně létá od roku 2007, se vážné havárie až dosud vyhýbaly.

"Na třech motorech jsou lehké anomálie, olej tam, kde by olej neměl být," řekl zástupce aerolinií Alan Joyce. "Snažíme se zjistit, čím by to mohlo být způsobeno. Jsou to nové motory na novém letadle a neměly by tam být takové věci v této etapě, ukazuje nám to, na kterou oblast se máme zaměřit."

Podle Joyce airbusy A380 nebudou létat, dokud testy nebudou kompletní a společnost si nebude jistá, že tyto stroje mohou létat bezpečně. "I když čekáme, že to bude trvat spíše několik dní než týdnů," prohlásil s tím, že prioritou je zajistit bezpečí.

Airbus A380

Výrobce: Airbus S.A.S.

Celková délka: 72,73 m
Délka kabiny: 49,9 m dolní patro, 44,93 m horní patro
Výška: 24,09 m
Rozpětí křídel: 79,75 m
Typická kapacita: 525 cestujících
Počet a typ motorů: čtyři motory Rolls-Royce Trent 970 nebo Engine Alliance GP 7270
Kapacita nádrží: 310.000 l
Dolet: 15.200 km
Nejvyšší rychlost: 0,89 Mach (přibližně 1062 km/h)
Max. vzletová hmotnost: 560 t
Registrované objednávky: 234 kusů
Provozovatelé: Air France, Emirates, Lufthansa, Singapore Airlines, Qantas

Interiér největšího letounu světa Airbusu A380

Kvůli kontrolám nakrátko nechaly svou flotilu těchto airbusů na zemi také německá společnost Lufthansa a singapurské aerolinie, jež rovněž používají v těchto letounech motory Rolls-Royce Trent 900. Po dokončení kontroly je opět vyslaly do vzduchu.

Na zemi zůstávají i stroje Lufthansy
Quantas ke zkoumání airbusů A380 přistoupila po nehodě z minulého týdne, kdy na stroji letícím ze Singapuru do Sydney začal hořet jeden z motorů. Pilot se ale dokázal vrátit zpět na singapurské letiště a všech 466 lidí na palubě vyvázlo bez nejmenšího zranění.

Vyšetřovatelé čtvrtečního případu zatím marně pátrají po části turbíny z motoru. Vyzvali proto obyvatele ostrova Batam, na nějž trosky motoru dopadly, aby jim v hledání ztracené části turbínového kotouče pomohli.

"Nalezení tohoto disku by mohlo mít zásadní význam pro pochopení podstaty selhání motoru a následný dopad na prevenci podobných událostí," uvedl úřad vyšetřovatele.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.