Lidovky.cz

Potápěči vynáší těla dětí, Rusko drží smutek

Svět

  9:46aktualizováno  10:51
MOSKVA - Potápěči začali vyprošťovat těla mrtvých dětí z příďové společenské kajuty potopené ruské výletní lodi Bulgarija.

Rusko drží státní smutek. foto: Reuters

"Potápěči se pustili do práce. Z kajuty vytáhli pět dětských těl," řekl agentuře RIA Novosti člen operativního štábu. V kabině se podle odhadů může nalézat až pět desítek mrtvých dětí. Víkendové neštěstí na Volze, největší za čtvrt století, si vyžádalo více než stovku lidských životů.

TRAGÉDIE NA VOLZE

Výletní loď, postavená v roce 1955 v bývalém Československu, se v neděli potopila na řece Volze nedaleko Kazaně, správního střediska Tatarstánu. Rusko za oběti neštěstí drží státní smutek. Vlajky jsou na půl žerdi, zrušeny jsou zábavné pořady, v chrámech se slouží bohoslužby na památku obětí, kterých může být až 129.

V okolí Kazaně začali pohřbívat mrtvé, na místě katastrofy hlava autonomní republiky a pozůstalí pustili po vodě věnce.

Zastaralé lodě
Bilance neštěstí dosud není definitivní, protože údaje o počtu osob na palubě a tedy i o počtu zmařených životů se rozcházejí a potápěči stále pátrají v kalné vodě ve vraku po nezvěstných. Na souši zatím dostali více než sedm desítek těl, včetně 11 dětí.



Podle ministerstva pro mimořádné události se zachránilo jen 79 z 208 lidí na palubě, včetně nezaregistrovaných cestujících. Podle agentury RIA Novosti však čtyři pasažéři, vedení v seznamech, nakonec na loď nenastoupili.

DÍVKA ZACHRÁNILA RODIČE, SAMA ZEMŘELA

Ministr pro mimořádné situace Sergej Šojgu nařídil propátrat říční ostrovy a břehy až 30 kilometrů po proudu. Na jednom z ostrovů byla nalezena mrtvola ženy, zatím však není jasné, zda pocházela z lodi.

Medveděv nařídil kontroly
Ze 120 výletních lodí plavících se po řekách v evropské části Ruska bylo podle sdružení cestovních kanceláří sedmdesát postaveno už před čtyřiceti lety, zbývající jsou 25 až 30 let staré.

Rusko drží státní smutek

Podle komentáře listu Vedomosti však prezidentův pokyn zkontrolovat plavidla, podobně jako zákaz letů letounů typů Tu-134 a An-24 po posledních nehodách, naprosto neodpovídá skutečným rozměrům problému s katastrofálně opotřebovanou dopravní infrastrukturou. Ta namísto jednorázových zákazů a kontrol vyžaduje zásadní modernizaci. Nemělo by to však dopadnout jako v případě vládního programu "šrotovného", díky kterému na ruské silnice, kde každým rokem umírá ještě více lidí než ve vodě či vzduchu, vyjela nová porce konstrukčně zastaralých vozidel z domácích automobilek.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.