Lidovky.cz

Pád francouzského airbusu: chybovali piloti

Svět

  14:52
PAŘÍŽ - Na řadu chyb pilotů upozorňuje v pátek zveřejněná zpráva francouzských vyšetřovatelů o předloňském pádu francouzského airbusu do Atlantiku cestou z Ria de Janeiro do Paříže. Při neštěstí zahynulo všech 228 lidí na palubě.

Záchranáři vytahují trosky letadla Air France. Snímek z 9. 6. 2009 foto: Reprofoto

Ve zprávě se uvádí, že piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na ztrátu indikátorů rychlosti v důsledku jejich zamrznutí, na kterou nebyli cvičeni, a na varování před pádem stroje.

Letadlo v té chvíli ručně pilotoval dvaatřicetiletý druhý pilot.

Automatický pilot se totiž po ztrátě indikátorů rychlosti vypnul. Ve zprávě se podotýká, že piloti nebyli cvičeni na situaci, kdy rychloměry za letu ve velké výšce zamrznou.

ČTĚTE TAKÉ:

Vyšetřovatelé také zdůraznili, že v kokpitu nebyly při odchodu kapitána ke krátkému odpočinku výslovně rozděleny úkoly mezi zbývající dva piloty. Uvedli také, že posádka pasažérům v posledních minutách letu nic neoznámila. Zpráva obsahuje deset nových bezpečnostních doporučení včetně důkladnějšího tréninku manuálního řízení stroje za letu ve velkých výškách.

Zpráva, která ještě není konečná, se zakládá na prozkoumání záznamníků letu, takzvaných černých skříněk, které byly letos na jaře vyzvednuty z Atlantiku z hloubky 3900 metrů.

Současně byly z vraku stroje vyzvednuty ostatky 104 obětí. Dalších asi 50 bylo vyzvednuto z hladiny oceánu hned po katastrofě, která se stala 1. června 2009. Těla zbývající obětí zůstávají na dně Atlantiku. Bylo to nejhorší neštěstí v dějinách francouzského letectví.

Havarovaný stroj Airbus A330 patřil společnosti Air France. Společnost na dnešní zprávu okamžitě reagovala zdůrazněním profesionálnosti pilotů a zpochybněním spolehlivosti varování před pádem. Tento indikátor se podle ní opakovaně aktivoval a vypínal, což prý silně přispělo k potížím, které měli piloti s analyzováním situace.

O konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů neštěstí musejí po zveřejnění konečné zprávy rozhodnout soudy. Na Air France a na výrobce stroje, společnost Airbus, už byly podány žaloby pro neúmyslné zabití.

Černá skříňka francouzského airbusu, který se do Atlantiku zřítil v roce 2009

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.