Lidovky.cz

Medveděv pohrozil ruským výrobcům letadel

Svět

  10:45
MOSKVA/PRAHA - Ruský prezident Dmitrij Medveděv po katastrofě letadla Jak-42 apeloval na výrobce letadel v Rusku, aby přestali nadřazovat zájmy leteckého průmyslu a společností nad zájmy cestujících, které musí být prioritou. Pohrozil, že pokud nedojde ke zlepšení v oblasti bezpečnosti, budou se nová letadla nakupovat v zahraničí.

Prezident Dmitry Medvedev navštívil místo tragédie foto: Reuters

Na místo tragédie letounu Jak-42 na břehu Volhy, který se včera zřítil u Jarloslavli s celým hokejovým týmem, položil ve čtvrtek ráno Medveděv kytici rudých růží. Prohlásil, že vyšetřování katastrofy musí být veřejné a otevřené.

"Na výcvik posádek se musíme podívat, dějí se tam příšerné věci," řekl Medveděv. "Těch, kteří nejsou na úrovni, je třeba se zbavit." Šéf Kremlu zároveň naznačil, že ruský letecký park by měly doplnit stroje dovezené z ciziny. "Cena lidských životů je vyšší než podpora domácích výrobců," konstatoval.

Rodiny mrtvých obdrží od gubernátora Jaroslavlské oblasti okamžitou kompenzaci ve výši 300 tisíc rublů (176 tisíc korun), město Jaroslavl jim předá dalších 150 tisíc rublů, oznámil list Nězavisimaja gazeta. Přepravce vyplatí pozůstalým dva miliony rublů za každou oběť (1,2 milionu korun).

Záchranáři již objevili obě černé skřínky, s nimiž okamžitě začali pracovat. Podle většiny specialistů jsou nejpravděpodobnější verze dvě: selhání techniky a chyba pilota. Není ani vyloučena kombinace obou příčin – pilot chybně zareagoval na nestandardní situaci.

Každopádně specialisté zhodnotili startovací dráhu na letišti Tunošna u Jarloslavli jako uspokojivou. Je dlouhá tři kilometry a mohou na ní startovat i těžké dopravní letouny jako je např. obří Ruslan. Proč její délka nebyla dostačující pro posádku Jaku, není zatím jasné.

Oficiální mluvčí Vyšetřovacího výboru Vladimír Markin ve čtvrtek ráno potvrdil, že "vyšetřování bere v úvahu všechny verze". Za prioritní je ale nyní považována možnost selhání techniky a chyba pilota. Podle slov Markina nebyly na místě nalezeny žádné zbytky výbušniny, takže je krajně nepravděpodobné, že by šlo o teroristický útok.

ANIMACE: pravděpodobný průběh tragédie

Server Lifenews uvedl, že piloti nebyli na letišti Tunošna u Jaroslavli prohlédnuti zdravotníky, protože přiletěli z moskevského letiště Vnukovo a v tranzitu nestrávili více než 6 hodin. Proto u nich ani nebyla provedena zkouška alkoholu. Kolegové zemřelých pilotů přišli s domněnkou, že problémy s motory nebo jedním z nich nemusely být před startem vůbec viditelné.

Kontrola je nemusí odhalit, a přitom při startu najednou některý z motorů nemá dostatečný výkon, což může způsobit porucha pumpy, prudké zvýšení teploty v motoru, nízký tlak oleje, nebo cizí předmět v turbíně, například pták. Jak uvedl server news.ru, pokud by ale piloti cítili, že motory netáhnou už na začátku startovacího manévru, zkušený kapitán by měl ihned začít brzdit. To se ale nestalo, takže buď pilot udělal chybu, nebo problémy začaly až když rychlost převyšovala 200 kilometrů za hodinu.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí

Část letadla spadla do řeky Volhy.

I kdyby brzdil, nedokázal by stroj bezpečně zastavit. Zvedat se má nos Jaku při rychlosti 215 kilometrů za hodinu. Aby dosáhl potřebné výšky, musí zrychlit na 400 kilometrů za hodinu, a to se už zjevně nepovedlo. Expert na bezpečnost letů, vojenský letec Andrej Gusev, vyjádřil domněnku, že kapitán nejspíš udělal typickou chybu: "Podtrhnul stroj, když instinktivně přitáhnul knipl k sobě. Sotva vzletěl, neměl dostatečný tah a letadlo se hned svalilo na jedno křídlo,“ řekl v rozhovoru pro server Izvestia.

Přidal se k těm specialistům, kteří pochybují i o kvalitě paliva. V současnosti je totiž na mnohých ruských letištích nedostatek pohonných hmot pro letadla. Gusev ale není jediný, kdo se přiklání nejvíce ke kombinované chybě pilotů a selhání techniky, popřípadě nekvalitnímu palivu“.  "V letectví nazýváme podobné katastrofy 'chybou poručíků', protože se jich dopouštějí mladí piloti. Zvednout letadlo při nedostatečném výkonu motoru je sebevražda“.

Alexandr Akimenkov, zkušební letec a uznávaný specialista, se přiklání k Gusevovi. Podle něj se možná porouchal palivový systém. Piloti se rozhodli vyřešit situaci prodloužením rozjezdu. "Metodika takového startu vyžaduje ale speciální přípravu. Běžné letce to nikdo neučí. Zvednout letadlo bohužel nedokázali“.

Na místě katastrofy už byla objevena všechna mrtvá těla, cestujících i posádky. Podle ruského ministerstva pro výjimečné situace je pátrání po obětech ukončeno. Právě pátrání vyšetřovatelů ale nabírá obrátky. Od čtvrtečního rána na letišti Tunošna hledají dokumenty, které se týkají daného letu, letecké společnosti a letadla. "ROSAVIACE“ uvažuje o zastavení letů strojů "Jak-42“.

Dva muži, kteří nehodu přežili, palubní inženýr Alexandr Sizov a sportovec  Alexandr Galimov, jsou převáženi do Moskvy. Informaci potvrdilo už i ruské ministerstvo zdravotnictví.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.