Příčiny nehody dosud nebyly objasněny. Mezistátní letecký výbor (MAK) jen dříve připustil, že na letoun působila blíže neupřesněná "dodatečná brzdící síla".
V médiích se následně objevily úvahy, že jeden z pilotů během příliš dlouhého startu mohl přidávat na tahu motorů, zatímco druhý se rozhodl vzlet přerušit a brzdil. Tomu by prý odpovídaly stopy nalezené na konci vzletové dráhy. Letoun se sice od dráhy nakonec odlepil, ale vzápětí se zřítil.
Jediný přežil tragédii: |
V troskách zahynulo 44 ze 45 lidí na palubě, včetně českých hokejistů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry. Přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.
Téměř stejný scénář
"Během experimentu se plánuje uskutečnit řádný vzlet s opakováním kroků posádky při osudovém letu, ale bez vytvoření dodatečné brzdící síly," uvedl MAK na svém webu. Uskutečnit se má také série přerušených pokusů o start.
ČTĚTE TAKÉ: |
Cílem je vyhodnotit, nakolik poznatky z experimentu odpovídají výsledkům matematického modelu nepovedeného vzletu.
Provedení experimentu na letišti Ramenskoje v Žukovském u Moskvy s účastí zkušebních pilotů a specialistů závisí na počasí. Je totiž zapotřebí, aby dráha byla suchá a nevál silný vítr.